Liebe Oma, Guten Tag! (2017)

Alternatieve titels: What We Leave Behind | Mociute, Guten Tag!

Litouwen / Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Jurate Samulionyte en Vilma Samulionyte

Een intieme Litouwse documentaire over twee zussen die op zoek gaan naar informatie over het leven en verleden van hun oma in de hoop de taboes rondom haar persoon te doorbreken. Ze ontdekken een verleden met een liefdesverhaal, dat ze op de vlucht was geslagen, dat er veel ongemak was over het Duits zijn in een Sovjetland als Litouwen en een opeenstapeling van zelfmoorden binnen de familie. Tijd om te praten. Tijd om bespreekbaar te maken waar al die jaren over gezwegen is. In deze overweldigende zoektocht leren de zussen niet alleen over hun oma, maar komen ook tot nieuwe inzichten over zichzelf.