Forgotten Soldier (2018)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Lucile Smith

De jonge Nederlander Sally Noach (1909–1980) ontvluchtte in 1940 met de zogenaamde ‘Grande Exodus’ zijn woonplaats Brussel net voordat de nazi's de Lage Landen bezetten. Sally ging naar Lyon – la Capitale de la Résistance – en speelde daar een heldenrol bij de redding van honderden Joden en niet-Joden die, onderweg naar Spanje of Zwitserland, in Lyon waren gestrand. Later dook hij op in Lissabon en Londen en leidde na de bevrijding een rustig leven in Nederland. Veertig jaar na zijn dood volgt dochter Lady Irene Hatter met tig vragen op zak zijn sporen, op zoek naar het ware verhaal achter haar vaders oorlogsverleden. Waarom wilde hij nooit praten over die jaren? Wat zeggen de honderden brieven van overlevenden die stellen dat hij hun leven redde?