Osvobozhdenie: Bitva za Berlin (1971)

Alternatieve titels: Liberation: The Battle of Berlin | Slag om Berlijn | Освобождение: Битва за Берлин

Sovjet-Unie / Oost-Duitsland / Polen / Italië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Yuriy Ozerov
met Nikolay Olyalin, Larisa Golubkina en Barbara Brylska

Stalin beveelt het Vistula-Oder-offensief te bespoedigen om de geallieerden te ontlasten. Karl Wolff wordt gestuurd om met de Amerikanen te onderhandelen. Zhukov verwerpt de opdracht van Stavka om Berlijn in te nemen, maar is bang voor een aanval op zijn flank. In Yalta stelt Stalin Churchill en Roosevelt ervan op de hoogte dat hij weet van hun geheime contacten met de vijand. Zeggend dat het vertrouwen tussen hen het belangrijkst is, verscheurt hij de foto die Allen Dulles en Wolff toont.