Lu Ke Yu Dao Ke (1970)

Hongkong
Actie

geregisseerd door Tseng-Chai Chang
met Chun Yang, Ingrid Yin-Yin Hu en Fu Sheng Tsui

Een groepje bandieten heeft het gemunt op An, een klein maar rijk Chinees dorp. Ze infiltreren het dorpje als acrobaten en plannen de zoon van de leider te ontvoeren, maar net op dat moment duikt He Yilang op om hun plan te verhinderen. De bandieten kunnen deze tegenslag maar moeilijk verwerken en besluiten het dorp met de grond gelijk te maken.

Matig.

Las ergens dat dit "de eerste moderne martial arts film" zou zijn, maar daar hebben de Shaw Bros allicht een andere mening over. Zo modern oogde het verder ook niet echt, al is het wel duidelijk wat anders dan de films van King Hu (waar het dan vooral over gaat neem ik aan).

Een simpel plotje, maar jammer genoeg is de rest ook vooral erg simpel. Visueel valt er zeer weinig te beleven, de martial arts is erg beperkt en buiten wat actie op het einde sleept de film ook af en toe. Die actie op het einde is trouwens meer vernieling, niet zozeer mooie martial arts scenes.

Op zich geen draak van een film, maar het is wat mij betreft geen mirakel dat Shaw Bros uiteindelijk de battle met Cathay gewonnen heeft. Hun producties hebben toch meer zwier en panache. Deze is aardig voor een keertje, maar meer dan wat snelle filler is het jammer genoeg niet.