Ye Mei Gui Zhi Lian (1960)

Alternatieve titels: The Wild Wild Rose | 野玫瑰之恋

Hongkong
Muziek / Drama

geregisseerd door Tian-Lin Wang
met Grace Chang, Yang Chang en Po-Chien Chin

De jonge Liang Hanhua gaat aan de slag in een broeierige nachtclub. Al snel blijkt dat hij niet echt geknipt is voor het wereldje waarin hij is beland. Deng Sijia, de populairste zangeres van de club, heeft haar oog laten vallen op Liang en ze doet er dan ook alles aan om hem voor haar te winnen. Liang is geen partij voor de geslepen Deng, maar ook zij speelt met vuur.

Niet zo best.

Het is nog niet zo héél lang dat ik weet dat er in de jaren '60 een ware musical hype was in Hong Kong, vooral gedreven door de verschijning van Grace Chang. Maar of ik daar nu erg blij om moet zijn is een ander verhaal natuurlijk.

Het is niet zo dat Chang een geweldig zangtalent is, ze vertolkt hier ook vooral Chinese versies van Westerse muziek. Acteerwerk is verder ook erg dik aangezet, dus daarvoor hoef je het ook eigenlijk niet te kijken. Al helemaal niet wanneer de film dan ook nog de dramatische toer opgaat.

De doodsteek is echter de speelduur. 128 minuten is dik een half uur te lang voor een film als deze. Vond het best saai worden naar het einde toe, vooral ook omdat het drama mij niet wist te pakken en de muziek nogal tegen begon te staan. 't Is wel grappig om eens te zien, maar daar blijft het dan ook bij.