Western Arabs (2019)

Denemarken / Nederland
Documentaire

geregisseerd door Omar Shargawi
met Omar Shargawi en Munir Shargawi

Omar Shargawi wil zijn vader Munir beter begrijpen. In het huidige Denemarken wordt het agressieve karakter van de Palestijnse Munir veroordeeld. En hoewel Omars vader al lange tijd in Kopenhagen woont en is getrouwd met een Deense vrouw, is hij nog steeds niet helemaal geaard in de Deense maatschappij. Munirs traumatische ervaringen uit de oorlog zijn bovendien overgedragen op zijn zonen. Maar Omar wil niet zoals zijn vader worden en, als vader van een dochter, is bang om het gedrag van zijn vader over te nemen. Twaalf jaar lang richtte Omar de camera op zichzelf, zijn vader en zijn vrienden en familie. Western Arabs is een onderzoek naar Omars moeizame relatie met zijn vader en de invloed die dat heeft op zijn eigen identiteit, waarbij niemand wordt gespaard.

Vanaf 25 april in de bioscoop en op Picl (Cinema Delicatessen)

avatar van mrklm
Omar Shargawi regisseert en speelt zichzelf in een familiedrama waarin zijn moeizame relatie met zijn familie - in het bijzonder - en zijn geboorteland Denemarken centraal staat. Wat begint als een persoonlijk verhaal wordt al snel rommelig wanneer Shargawi authentiek beeldmateriaal mixt met archiefbeelden. Dat resultaat in een chaotische montage van schokkerig gefilmde beelden waartussen de samenhang lang niet altijd duidelijk is. Ik ben een fel tegenstander van handheld camera's (de steadicam is niet voor niets uitgevonden) maar Shargawi maakt het wel heel erg bont. Hoofdpijnopwekkend en zeker niet zo veelzeggend als het zelf denkt te zijn. De opzet van dit docudrama is intrigerend, maar de uitvoering laat zeer te wensen over.