The Ice King (2018)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Biografie

geregisseerd door James Erskine
met de stem van Freddie Fox

Aan de hand van filmbeelden van zijn meest bijzondere uitvoeringen, zijn privébrieven, archiefinterviews en interviews met vrienden, familie en collega's wordt een portret geschetst van een man die kunstschaatsen van een gedateerde sport omtoverde in een ware kunstvorm: John Curry. Nadat hij een gouden medaille had gewonnen op de Olympische Spelen, kwam Curry tijdens het WK van 1976 als eerste Olympiër uit de kast als homoseksueel in een tijd waarin homoseksualiteit nog amper legaal was. Van pesterijen en vooroordelen tot opluchting in de homogemeenschap en zijn vroegtijdige dood door AIDS in 1994 sluit het levensverhaal van Curry aan bij de ervaringen van een hele generatie.