Fei Chi Ren Sheng (2019)

China
Komedie / Sport

geregisseerd door Han Han
met Teng Shen, Zheng Yin en Fang Yin

Zhang Chi is meerdere keren racekampioen geweest. Hij heeft een schorsing van vijf jaar achter de rug en heeft geen geld en fans meer. Zhang Chi wil zijn racecarrière weer oppakken, maar zal het moeten opnemen tegen een generatie jongere racers. Hij begint met het opknappen van zijn oude raceauto en zoekt contact met zijn voormalige teamgenoten.

Pas aan het einde drong tot mij door dat dit een heel ander verhaal had kunnen zijn. De film begint met heel veel scetch-achtige humor, typisch Chinees maar voor de verandering ook leuk voor Laowai. Aan het publiek te horen waren de inside jokes ook leuk, helaas snap je die alleen als je Chinees kunt verstaan, want ze waren niet te vertalen. Halverwege laten ze de komedie los en wordt dit meer een serieuze film over topsport en de offers die de topsporters moeten brengen. Dat maakt van Pegasus een onevenwichtige film, het is niet goed, niet slecht, kan ook niet, want het is van alles wat. Het enige dat ik echt top vond waren de special effects, die zijn echt goed. Niet 'wel goed voor een Chinese film', nee, ze zijn gewoon goed. Die shots in de laatste race uit echt onmogelijke hoeken gefilmd zijn indrukwekkend. Zelfs al is 80% daarvan CG, dan is het nog indrukwekkend gedaan, zeer realistisch.

Best oke.

Had ik eigenlijk na een half uurtje niet meer gedacht. Toen was het vooral nog een redelijk typische, maar vooral wat flauwige Chinese comedy. Je merkt hier en daar wel dat Han Han er wat extra flair aan probeert mee te geven, mara echt veel baat dat niet.

Neemt niet weg dat het eerste half uur toch ook nog best blits is. Het werkt allemaal wat beter wanneer het iets serieuzer wordt, en het wordt zelfs best goed wanneer de film aan z'n laatste half uurtje begint. Ik ben niet meteen de grootste rally liefhebber, maar wat de autosporten betreft is het toch m'n favoriet. Qua setting en spektakel toch verreweg het leukst.

Dat blijkt ook wel, want de rally zelf vindt op geniaal terrein plaats, iets waar de film netjes gebruik van maakt. De spanning wordt ook aardig mooi opgedreven, waardoor het best spannend wordt. Afloop is uiteraard ietwat voorspelbaar, maar met de kleine twist erin werkt het toch best goed.

Best goed mee geamusseerd. Han Han heeft absoluut talent, maar het komt er met z'n laatste twee films jammer genoeg niet helemaal meer uit. Toch maar weer een net iets kleinschaliger filmpje maken denk ik.