• 11.251 nieuwsartikelen

Met onder meer: Slick Woods, George Sample III en Danny Hoch

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 16 januari 2020

Plot Goldie

Goldie is een eigenwijze New Yorkse tiener die ervan droomt beroemd te worden. Haar dromen over roem zal ze echter moeten koppelen aan een weerbarstige realiteit: haar moeder is opgepakt en haar twee jonge zusjes dreigen uit huis geplaatst te worden. Vervolgens doet ze er alles aan om hen uit handen te houden van de jeugdzorg.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Macmanus

Macmanus

Hoe ontvangen in Berlijn?

avatar van Malick

Malick

Slecht.

kappeuter (crew films)

Vanaf 16 januari 2020 in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

Op donderdag 25 april beleeft de film zijn Amerikaanse première op het Tribeca Film Festival dat van 24 april t/m 5 mei wordt gehouden in New York.

avatar van Macmanus

Macmanus

Waar gaat het mis?

avatar van Malick

Malick

Macmanus schreef:

Waar gaat het mis?

Vooral een heel beroerd script en middelmatige acteurs.

avatar van mrklm

mrklm

Er is hier en daar wat teveel opvulling met shots van Goldie die over straat loopt, maar Slick Woods is charismatisch en overtuigend in dit eenvoudige, maar pakkende verhaal. De 18-jarige Goldie droomt van een carrière als danser en laat haar zusjes meedoen met haar shows in het buurthuis. Maar wanneer haar moeder wordt gearresteerd wegens drugshandel gaat er bij Goldie een knop om en ontfermt ze zich zo goed als ze kan over haar kleine zusjes. Ze klopt aan bij vrienden en familie die haar steeds adviseren om de hulp van Jeugdzorg te accepteren, maar Goldie blijft vast geloven dat ze de zaken zelf kan oplossen zodat zij en haar zusjes bij elkaar blijven.

De regie van Sam de Jong is degelijk en Woods, Alanna Renee Tyler-Tompkins en Jazmyn C Dorsey zijn zeer overtuigend als de zusjes. Het is allemaal niet bijzonder origineel of diepgravend, maar in Woods' filmrol weet ze de aandacht probleemloos vast te houden.

avatar van Waku

Waku

Malick schreef:

Vooral een heel beroerd script en middelmatige acteurs.
Onzin!

avatar van Waku

Waku

Meeslepend , rauw ghetto drama maar dan zonder de gebruikelijke gangster oorlogen. "Goldie" draait om overleven. Over hoop en dromen om vervolgens telkens weer met de neus op de feiten te worden gedrukt. De nederlandse reggiseur Sam de Jong brengt het kille straatbeeld van Brooklyn prachtig in beeld.Met Slick Woods heeft hij een bijzondere actrice te pakken die overtuigend een meisje uit de ghetto neerzet. Mooi realistich deprimerend drama. 4*

avatar van ArnoldusK

ArnoldusK

• 1952 stemmen

Sluit me aan bij de laatste twee reacties hier.

De hand van Sam de Jong is goed zichtbaar en de overdaad aan kleuren (al dan niet toegevoegd) werken perfect. Vanaf de intro, waarin er niet alleen met kleur maar vooral met geluid ('echo's' non-stop!) wordt gewerkt, was ik aan de VPRO-buis gekluisterd. Hij experimenteert volop, met scènes die zichzelf herhalen of plots worden onderbroken. Maar ondanks dat blijft de film in een 'flow' en dat is kortom zeer goed regisseurwerk. Voeg daar het prima acteerwerk aan toe en je hebt een bovengemiddeld goede film.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

De eerste Hollywoodfilm van Sam de Jong is een vrolijk kleurenspel vol hippe, videoclipachtige montage en bijpassende animatiesegmenten. Vooral Goldie (Slick Woods) zelf trekt de aandacht als een innemende jonge vrouw wiens grote muziekdromen fel afsteken tegenover haar mistroostige familiesituatie. Geen idee waar ik Woods van zou kennen, maar ze heeft in deze rol een enorme gunfactor als atypische schoonheid met doorzettingsvermogen. De manier waarop deze sprankelende figuur steeds weer haar podium pakt en de aandacht naar zich toetrekt met haar uitgesproken make-up en kledingkeuze. Bij vlagen deed de film me wat denken aan de manier waarop Lars von Trier in 'Dancer in the Dark' (2000) musicalsegmenten afwisselde met de uitzichtloosheid van een gemarginaliseerd iemand. Al wordt Goldie gelukkig niet zo bitter of cynisch afgestraft voor haar verlangens om buiten gebaande paden te treden. Een minpunt is dat 'Goldie' (2019) teveel in de richtingloosheid van het titelpersonage blijft hangen, waardoor ook haar psychologische ontwikkeling grillig blijft. Het resulteert in een flets einde dat geruisloos uitdooft als een nachtkaars.