Het Pärt Gevoel - Het Universum van Arvo Pärt (2019)

Alternatieve titels: That Pärt Feeling | The Mystery of Arvo Pärt

Nederland
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Paul Hegeman
met Arvo Pärt, Tõnu Kaljuste en Alain Gomis

Arvo Pärt is misschien wel de meest gevierde componist van onze tijd. De Estse componist wordt doorgaans beschouwd als een soort kluizenaar. Maar wie de componist aan het werk ziet, ervaart juist het tegenovergestelde. De inmiddels 83-jarige musicus combineert een ongelooflijke gevoeligheid met humor en een tomeloze energie. Dat is onder meer te zien tijdens zijn intensieve samenwerking met het Cello Octet Amsterdam, een unieke gebeurtenis die centraal staat in de documentaire. We krijgen zo een bijzondere inkijk in het universum van Arvo Pärt.

Vanaf 28 februari in de bioscoop (Amstelfilm)

avatar van The Eye
Daar waarover je niet spreken kunt, moet je zwijgen, zei Wittgenstein en dat had deze docu wel mee mogen nemen. Wat een gezemel over de ogen van Pärt en het smetteloze karakter van hem. Over zijn muziek, wat je dient te ondergaan en niet moet overtuigen aan je kijkpubliek. Alleen die buurman van Pärt was interessant. Die dan zegt dat Pärt in vroegere jaren zijn componeren mathematisch tegemoet trad, fijne nuchterheid. Wonderlijk hoe weinig we de persoon Pärt leren kennen. Het is eerder een ego-trip document van wat Nederlandse musici, maar elke achtergrond van Pärt zelf blinkt uit in afwezigheid. Was ook wel interessant geweest om een kritische noot te horen, wat van zijn tijdgenoten, zoals Vasks of Gubaidulina. Het enig werkelijk interessante was dat ze in Kinshasa ook Pärt ten gehore brengen en hoe gaaf, hoe onverwacht die muziek in die context overkomt. Oh ja en die dans van die Tsjechische choreograaf.

neo (crew)
Het idee dat je muziek alleen kan ondergaan en niet over kunt praten vind ik erg saai. Sommige mensen in deze documentaire praten er wel over, maar wat ze zeggen is simpelweg niet interessant,, wat geen 'bewijs' is dat je er niet over moet of kan praten zoals Wittgenstein beweerde. Zijn onderzoek en gedachtegangen over muziek hebben best waarde, eveneens genoeg. tegenstrijdigheden.Na Brahms was hedendaagse muziek ook al niks meer waard? Daar zal je weinigen meer over horen, wel over dat clichématige 'muziek kan je alleen ondergaan'' idee. Tja.

Deze documentaire was mogelijk wat beter geweest zonder die grote berg aan nietszeggende metaforen, maar mensen die wel boeiend, ook kritisch en muzikaal gedetailleerd kunnen vertellen over de componist zijn werk. Dat kan en die zijn er genoeg.. Nu is het een hommage zonder enige diepgang.

Als bovengemiddeld geïnteresseerde hebben sommige beelden misschien nog enige waarden, zoals de de repetities, maar meer is er niet.

Arvo Pärt 24 Prelüüdi Ühele Fuugale (2002) is een betere documentaire.