El Despertar de las Hormigas (2019)

Alternatieve titels: The Awakening of the Ants | Hormigas

Costa Rica / Spanje

geregisseerd door Antonella Sudassasi Furnis
met Daniella Valenciano, Leynar Gómez en Isabella Moscoso

Isabel is een 28-jarige naaister. Ze is een goede moeder, echtgenote en schoondochter en zij leert dat aan haar dochters. Haar familie staat erop dat ze nog een kind krijgt, een jongen, en deze druk maakt haar wakker voor een progressieve, stille en onvermijdelijke rebellie.

Nu te zien op MUBI.

MUBI schreef:
Regelrecht van de Berlinale: Een Utopische Film

Er ontstaat een revolutie in Antonella Sudasassi’s debuutfilm, maar het is een stille. The Awakening of The Ants, Costa Rica’s inzending voor de Oscars verkent hoe patriarchale onderdrukking het dagelijks leven infecteert. Op delicate wijze, met een feministisch oogpunt, komt verandering tot stand.

avatar van John Milton
Mijn eerste film van de vrouwelijke regisseurs challenge die we feministisch zouden kunnen noemen, en hoe dan ook een duidelijke gender component heeft. The Awakening of the Ants gaat over de 28 jaar oude Costa-Ricaanse naaister Isabel, die steeds meer vraagtekens begint te zetten bij wie ze is, en in hoeverre de zaken die anderen van haar verwachten, leidend zijn voor de keuzes die ze in het leven maakt. Wil ze nog een extra kind? Volgt ze eenvoudigweg traditie, en is het uitspreken en opkomen van haar eigen onzekerheden en wensen op dat vlak wel een goed idee?

Antonella Sudasassi heeft er duidelijk een mening over, maar El despertar de las hormigas is geen schreeuwerig manifest, en evenmin wordt het patriarchaat iedere akte ter dood veroordeeld. Er ontstaat een revolutie in Antonella Sudasassi’s debuutfilm, maar het is een stille, zoals op Mubi (en hierboven) te lezen valt. Vaak heb ik het gevoel dat veel mannen behoorlijk negatieve associaties hebben bij het woord feminisme; en deze mieren laten wat mij betreft zien dat dit zeker niet altijd nodig is. Een genuanceerd portret, wat mij betreft.