The Operative (2019)

Frankrijk / Israël / Duitsland / Verenigde Staten
Thriller

geregisseerd door Yuval Adler
met Diane Kruger, Martin Freeman en Cas Anvar

Rachel is een polyglot die zich overal op haar gemak voelt. Ze wordt door de Mossad, de Israëlische inlichtingendienst, gerekruteerd en krijgt Thomas als contactpersoon toegewezen. Rachel wordt naar Teheran gestuurd voor een undercoveropdracht. Ze valt voor Farhad, de zakenman die ze moet bespioneren. Wanneer Rachel steeds gevaarlijker terrein betreedt en zich alleen nog maar kan focussen op haar missie, besluit ze te stoppen met haar werk. Dit laat Thomas geen andere keuze dan haar op te sporen vooraleer ze een gevaar voor Israël kan betekenen.

Film is ok, gene topper, maar onderhoudend. Beetje "onaf" einde, lijkt het.

avatar van AniSter
Prima film. Goede opbouw van spanning. Sommige dingen waren voorspelbaar, zo ook het einde.

avatar van Pazmaster
Goed spel van Kruger, helaas valt het verhaal wat tegen en het einde is een beetje een domper. Een standaard spionagethriller met slechts enkele leuke scènes.

avatar van blurp194
Het verbaast me af en toe nog steeds - Diane Kruger die een sterke rol neerzet, terwijl dat toch echt al eens vaker gebeurd is. Sterker, zeker de laatste tijd vaker wel dan niet. Wellicht heeft ze haar looks tegen, en er zijn natuurlijk ook wel een paar voorbeelden te bedenken waar ze echt niet verder in komt dan een beetje blond haar en wat blauwe ogen.

Maar dan deze film maar weer. Superspannend met een soort John le Carre achtig verhaal - beklemmend en zonder opsmuk of overdreven spionnenromantiek, en ook geen superspectaculaire actiescenes. Maar daarmee denk ik toch wel heel wat realistischer dan gemiddeld, wilde achtervolgingen en schietpartijen bij daglicht hoort toch liever niet bij het onopvallende spionnenwerk - het is veel meer een kwestie van saai en langdradig, eenzaam en angstig. En precies dat weet Kruger erg goed over te brengen. IJzersterk, en een erg fijne film.