Year Zero: The Silent Death of Cambodia (1979)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door David Munro (I)
met John Pilger

John Pilger toont de gevolgen van het gruwelijke en moordlustige totalitaire regime van Pol Pot en zijn Rode Khmer. Het leidde tot een genocide op de bevolking van Cambodja, terwijl de rest van de wereld stilzwijgend toekeek. Pilger bezoekt ziekenhuizen, voormalige martelkamers en de desolate hoofdstad, waar hij praat met slachtoffers, voormalige soldaten en doktoren. Daarnaast wordt er een kritische blik gericht op de betrokkenheid van de Verenigde Staten en China en het ontbreken van een reactie van de internationale gemeenschap.