No Coração do Mundo (2019)

Alternatieve titel: In the Heart of the World

Brazilië

geregisseerd door Gabriel Martins en Maurilio Martins

Het hart van de wereld: dat is waarnaar Selma verlangt. Niet dat ze een concrete plek in haar hoofd heeft. Het zou overal kunnen zijn, als ze er maar gelukkiger is. Zo’n beter leven, dat willen alle personages in de mozaïekfilm No Coração do Mundo wel. Kaartjesverkoper Ana wordt regelmatig uitgescholden in de bus waar ze werkt en zorgt voor haar oude vader. Haar vriend Marcos is betrokken bij een verkeerd gelopen liquidatie, uitgevoerd door Beto. Diens broer Miro moet hem geld lenen om te vluchten - wat hij weer krijgt van zijn minnares Rose, die een beautysalon heeft en ook aan de slag wil als Uberchauffeur.

avatar van Mr Thee
De eerste scene vond ik erg sterk. Je weet direct wat voor film het film het gaat worden. Wordt het dubbeltje ooit een kwartje? Het verdere verloop is niet heel voorspelbaar, al voel je wel aankomen dat de hoofdpersonen aan het kortste eind zullen trekken en in misère achter zullen blijven. De soundtrack deed het wel voor mij. Samen met de prachtige shots, de wisselende camera technieken en enkele verrassend creatieve en goed gevonden ingrepen ik denk aan de eerste scene, het close up shot van de fotografe Selma die langzaam uitzoomt en het koor dat een bijna musicalachtige scene verzorgt iets voor het gesprek op het dak tussen Marcos en Ana blijft de film goed op gang ondanks de soms wat minder boeiende dialogen die mij als kijker niet altijd bij de les hielden. Ruim 3,5 *