ad
  • 8.080.069 stemmen

No Coração do Mundo (2019)

Drama | 120 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: In the Heart of the World

Oorsprong: Brazilië

Geregisseerd door: Gabriel Martins

Met onder meer: Bárbara Colen, Grace Passô en Kelly Crifer

IMDb beoordeling: 7,1 (285)

Oorspronkelijke taal: Portugees

Releasedatum: 1 augustus 2019

Over No Coração do Mundo

Het hart van de wereld: dat is waarnaar Selma verlangt. Niet dat ze een concrete plek in haar hoofd heeft. Het zou overal kunnen zijn, als ze er maar gelukkiger is. Zo’n beter leven, dat willen alle personages in de mozaïekfilm No Coração do Mundo wel. Kaartjesverkoper Ana wordt regelmatig uitgescholden in de bus waar ze werkt en zorgt voor haar oude vader. Haar vriend Marcos is betrokken bij een verkeerd gelopen liquidatie, uitgevoerd door Beto. Diens broer Miro moet hem geld lenen om te vluchten - wat hij weer krijgt van zijn minnares Rose, die een beautysalon heeft en ook aan de slag wil als Uberchauffeur.

image

avatar van Mr Thee

Mr Thee

De eerste scene vond ik erg sterk. Je weet direct wat voor film het film het gaat worden. Wordt het dubbeltje ooit een kwartje? Het verdere verloop is niet heel voorspelbaar, al voel je wel aankomen dat de hoofdpersonen aan het kortste eind zullen trekken en in misère achter zullen blijven. De soundtrack deed het wel voor mij. Samen met de prachtige shots, de wisselende camera technieken en enkele verrassend creatieve en goed gevonden ingrepen ik denk aan de eerste scene, het close up shot van de fotografe Selma die langzaam uitzoomt en het koor dat een bijna musicalachtige scene verzorgt iets voor het gesprek op het dak tussen Marcos en Ana blijft de film goed op gang ondanks de soms wat minder boeiende dialogen die mij als kijker niet altijd bij de les hielden. Ruim 3,5 *

avatar van El ralpho

El ralpho

Take me to the heart of the world

Dubbel gevoel bij dit Braziliaanse drama. Ik vond de filmstijl erg rauw en realistisch, de camera zat dicht op de huid van de personages en er werd, zonder uitzondering, uitstekend geacteerd. Ik vergat zelfs geregeld dat ik naar een film zat te kijken en werd helemaal terug (ik heb zelf in 2015 omstreeks de 8 maanden in Brazilië gewoond), de cultuur ingezogen. Ook had ik aanvankelijk geen idee waar de regisseur heen wou gaan, wat ik eveneens als positief ervoer.

Wat ik echter als een nadeel heb ervaren is dat ik een rode draad in het verhaal mistte en dat een aantal verhaallijnen niks toevoegde omdat deze onderontwikkeld bleven en te vergezocht aanvoelde. Daarnaast was de geplande inbraak waar langzaam naar toegewerkt werd veruit het zwakste gedeelte van de film en voelde de uitvoering hiervan ook heel voorspelbaar. Daarnaast werd ook niet goed duidelijk hoe de handlangers van de rijke appartement eigenaar (althans ik vermoed dat dit handlangers waren), de drie dieven op het spoor gekomen waren.

Hoewel in the Heart of the World lijkt te blaken van de potentie, komt het drama helaas lang niet altijd goed uit de verf waardoor deze ook als slepend kan worden ervaren. Jammer, want met een duidelijkere focus had dit zomaar eens een moderne klassieker kunnen worden.