In Like Flynn (2018)

Australië
Avontuur / Biografie

geregisseerd door Russell Mulcahy
met Nathalie Kelley, Clive Standen en William Moseley

Voordat Errol Flynn een van de grootste filmsterren in Hollywood werd, vocht hij met kannibalen en krokodillen tijdens het zoeken naar goud in de jungles van Papoea-Nieuw-Guinea. Zijn bemanning bestond uit geboefte. Flynn wordt gedwongen om te leren wat het betekent om een meester te zijn van zijn eigen lot. “In Like Flynn” is een mythisch en satirisch coming-of-age-verhaal over vier mannen op zoek naar hoop, avontuur en fortuin.

Soms had de film meer weg van een erg flauwe komedie...

avatar van Duke Nukem
Dit is het probleem met biografieën over erg bekende figuren, je kunt het niet nalaten om ze te vergelijken met the real deal. En in dit geval gaat de gelijkenis niet op. Thomas Cocquerel is duidelijk geen tweede Errol Flynn, een van de bekendste acteurs van de jaren '30-'50 en een van de knapste mannen die ooit heeft geleefd. Flynn had trouwens bruin haar en bruine ogen, en niet donkerblond haar met blauw-grijze ogen zoals Cocquerel heeft. Het is waar dat in zwart-wit foto's van Flynn de ogen soms groen werden ingekleurd, maar even googlen en je kan achterhalen wat zijn ware oogkleur was.

Ook heeft Cocquerel maar weinig charisma en hij komt zeker niet over als de ladykiller, dronkaard en avonturier die Flynn was. In deze film beleeft hij allerlei avonturen die echter nooit tot de verbeelding spreken. Vooral de opening in de jungle aan het begin van de film doet denken aan Raiders Of The Lost Ark (1981), zij het dan zonder de leuke humor en zonder het talent van Harrison Ford. Als je in de jungle wil gaan filmen, moet je zweetvlekken laten zien, en geen netjes gewassen beige pakjes en gladgeschoren gezichten. Daarna gaat het gezelschap de zee op en kreeg ik het gevoel naar een aflevering van Flipper te kijken. Vooral die Clive Standen als Charlie doet erg aan overacteren. Het karakter van Flynn wordt niet uitgewerkt, en ook van zijn vrienden niet, waardoor je helemaal niet meeleeft met hun wedervaren.

Je voelt het avontuur en het gevaar gewoonweg niet in deze film, en dat is jammer want het idee om een film over het leven van Errol Flynn te maken is wel goed. Dit had een goede film moeten worden, maar helaas! Het enige positieve aan deze film is, dat je bij vuistgevechten het gevoel krijgt dat de slagen echt hard aankomen. En de makers van deze film hebben geen schrik om een bloedneus te laten zien. De (over)belichting en kleuren in deze film doen heel fake aan, maar dat kan liggen aan de versie die ik heb gezien. Geen idee of de film op dvd/blu ray ook die overgesatureerde studiobelichting en -kleuren heeft.

Film doet amper moeite om over te komen als een biografie. Het is allemaal veel te speels
en te gelikt bovendien. Daarmee is het een weinig interessante film geworden om werkelijk iets
te weten te komen over Error Flynn, te meer uitsluitend deze periode in de jungle wordt belicht.
Je ziet ook helemaal geen Flynn voor je, een uiterlijke gelijkenis ver te zoeken. Een malle
variant op de zeebonk in Jaws komen we ook nog tegen. De gevechten zagen er trouwens
best goed en pittig uit. Qua klappen die Flynn krijgt te incasseren lijkt het wel een Rocky film.
Niettemin blijkt even later weinig te bespeuren van een gehavend gezicht en is Flynn even
later al weer springlevend. Diepgang (In het karakter van Flynn) lijkt bewust te worden vermeden,
en wil de film duidelijk vooral amuseren. Ik heb me ook wel redelijk vermaakt met deze film,
maar viel hij me toch behoorlijk tegen. Een kleurrijk figuur en gereputeerd acteur als Flynn
verdient beter.