Camino, een Feature-Length Selfie (2019)

Alternatieve titel: Camino

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Martin de Vries
met Martin de Vries

Martin de Vries besluit om zonder noemenswaardige voorbereiding de Camino te gaan lopen, de beroemde pelgrimstocht naar Santiago de Compostella: van Le Puy-en-Velay in midden-Frankrijk naar Noordwest-Spanje, een tocht van 1600 kilometer in bijna zeventig dagen. Tijdens het lopen filmt hij zichzelf, zijn voeten, zijn schaduw, het pad, de velden en de bossen en probeert te achterhalen waarom hij dit avontuur is aangegaan. Medewandelaars en overnachtingsplekken komen slechts sporadisch in beeld. Als hij al lopende de camera op zichzelf richt, mijmert De Vries betrekkelijk nuchter over ongemakken en euforische momenten, over het prachtige ochtendlicht en het geluid van de vogels, over twijfels en groeiend vertrouwen. Hij leert ‘in het moment’ te zijn en onderzoekt gaandeweg steeds openhartiger zijn beweegredenen en zijn demonen.

Vanaf 6 juni in de bioscoop (Periscoop Film)

Ik had liever deze tocht gezien met Michiel Romeyn, met grappige anekdotes en verplichte stops bij terrasjes.

avatar van Baboesjka
Hm... het boeide mij niet zo. De landschappen zijn best mooi, maar misschien had ik meer op een soort roadtrip gehoopt. Ik vond het een beetje saai en veel van hetzelfde. Ik had graag meer dorpjes en plaatsen gezien en ontmoetingen met andere mensen. Daarnaast begon ik mij nogal misselijk te voelen. Klinkt gek, maar ik heb het idee dat dat met het beeld te maken had. Dat het te scherp en beweeglijk was voor mij. Dat had ik vroeger ook wel eens bij computerspelletjes. Toen de film over de helft was, zat ik veel met mijn ogen dicht en keek ik uit naar het eind. Wel knap dat hij deze lange tocht heeft gelopen en heeft doorgezet. 2,5*

avatar van 93.9
Saaie vent!

Jammer, weinig persoonlijke diepgang, geen sociale contacten, interessante ontmoetingen, leuke barretjes of herbergen, essentieel onderdeel van de Camino, mooie plekken als Roncesvalles etc overgeslagen, constant duizelig makend amateuristisch gezwaai met selfie camera waardoor je de helft van de tijd naar struiken en stappende voeten kijkt. Wel mooie route langs camino del norte. Sorry, niet de moeite waard.

avatar van jippie2010
Ik heb zelf de camino gelopen en als ik de eerste reacties lees dan sla ik deze toch maar over.

avatar van mrklm
Een experimentele documentaire waarin Martin de Vries met behulp van een selfie-stick zijn ervaringen tijdens het bewandelen van de Camino over een afstand van zo'n 1600 kilometer. Uiteraard zijn er mooie plaatjes van de omgeving en Martin is een redelijk innemende persoonlijkheid, maar de rigide visuele structuur en de mondeling verslagen van wat hij heeft meegemaakt getuigen niet van een enorme diepgang. Wie de eerste helft echter weet vol te houden wacht een interessanter tweede deel waarin we meer duidelijkheid krijgen over de persoonlijke beweegredenen voor deze wandeling, alsmede over de heilzame werking die deze hachelijke onderneming blijkt te hebben. Het mag een lange en regelmatig wat langdradige zit zijn, maar het doet je wel overwegen om zelf de wandelschoenen weer eens aan te trekken. En wie zelf graag lange wandelingen maakt, delen van de route kent of heeft gelopen, zal hier extra van genieten.