Camino, een Feature-Length Selfie (2019)

Alternatieve titel: Camino

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Martin de Vries
met Martin de Vries

Martin de Vries besluit om zonder noemenswaardige voorbereiding de Camino te gaan lopen, de beroemde pelgrimstocht naar Santiago de Compostella: van Le Puy-en-Velay in midden-Frankrijk naar Noordwest-Spanje, een tocht van 1600 kilometer in bijna zeventig dagen. Tijdens het lopen filmt hij zichzelf, zijn voeten, zijn schaduw, het pad, de velden en de bossen en probeert te achterhalen waarom hij dit avontuur is aangegaan. Medewandelaars en overnachtingsplekken komen slechts sporadisch in beeld. Als hij al lopende de camera op zichzelf richt, mijmert De Vries betrekkelijk nuchter over ongemakken en euforische momenten, over het prachtige ochtendlicht en het geluid van de vogels, over twijfels en groeiend vertrouwen. Hij leert ‘in het moment’ te zijn en onderzoekt gaandeweg steeds openhartiger zijn beweegredenen en zijn demonen.

• Vanaf donderdag 6 juni in de bioscoop

Vanaf 6 juni in de bioscoop (Periscoop Film)

Ik had liever deze tocht gezien met Michiel Romeyn, met grappige anekdotes en verplichte stops bij terrasjes.