Alla Ricerca di Europa (2018)

Italië
Documentaire

geregisseerd door Alessandro Scillitani

Met een zeilboot, net zoals Odysseus, op zoek naar het hart van Europa. Het continent dat begon daar waar Azië eindigt. Paolo Rumiz en Piero Tassinari reizen van Beiroet naar Istanboel, van Rhodos naar Kos, van Mykonos naar Simi, Van Syros naar Athene, op de grens tussen een beschaving die nu lijkt te verdwijnen en de onrusten van het heden. Met de tragedie van de vluchtelingen op de achtergrond, de angst voor de Brexit aan de horizon, de gespannen situatie van de islamitische wereld in het Oosten en groepen toeristen die met verstomming toekijken naar de aanmerende vluchtelingen. Het mysterie van hetgeen Europa wellicht vertegenwoordigt.