When Arabs Danced (2018)

België / Egypte
Documentaire

geregisseerd door Jawad Rhalib

De rijke, diverse Arabische cultuur was niet altijd zo stevig in de greep van moslimfundamentalisme als nu. De moeder van filmmaker Jawad Rhalib was buikdanseres. In een niet zo ver verleden stond deze Arabische dans voor sensualiteit en vrouwelijkheid tot fundamentalisten dans, muziek en andere artistieke expressie als onrein bestempelden. Rhalib werd geleerd dat hij zich moest schamen voor zijn moeder. Maar er zijn ook artiesten die zich verzetten tegen deze ommekeer en een antwoord zoeken op deze aanval op de (artistieke) vrijheid.