The Kinks: Echoes of a World - The Story of The Kinks Are The Village Green Preservation Society (2018)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Charlie Thomas
met Ray Davies, Dave Davies en Mick Avory

'The Kinks Are The Village Green Preservation Society' is een album dat vele muzikanten heeft beïnvloed, maar desondanks bij de release amper aandacht kreeg. Het jaar 1968 werd gekenmerkt door betogingen, rellen en moorden. Ray Davies van The Kinks koos ervoor om zich niet bezig te houden met de zorgen van die tijd, maar zich te richten op zowel persoonlijke als universele zaken - kindertijd, verloren onschuld, het verdwijnen van oude tradities, de onhoudbaarheid van het stadsleven. Deze documentaire gaat op zoek naar het geheim van de voortdurende aantrekkingskracht van dit album, dat na een aarzelende start een van de meest geliefde albums aller tijden werd.

avatar van mirjo 2
Wat een ontzettend goede documentaire over een van de meest bepalende bands in de popwereld, toegespitst op het album Green Village, een album dat langzaam de waardering krijgt die het verdient. Ray Davies is werkelijk een muzikaal genie dat weinig onderdoet voor Lennon-McCartney. Ofschoon ik geen uitgesproken Kinks fan ben heb ik met plezier gekeken en meteen daarna de Village Green nog maar eens op de draaitafel gelegd.