Root Cause (2019)

Australië / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Frazer Bailey

De 10-jarige zoektocht van een man naar de oorzaak van zijn chronische ziekten wordt een uiteenzetting van de gezondheidsrisico's van de wortelkanaalbehandeling. Paniekaanvallen. Vermoeidheid. Slapeloosheid. Wie had kunnen denken dat dit door een tandheelkundige ingreep komt?

Tja.

Weer zo'n health doc die zichzelf presenteert als een goedkope reclame. Je kan het Bailey misschien niet eens kwalijk nemen, want dit soort onzin verkoopt blijkbaar, anderzijds moet je je toch wel afvragen in hoeverre dit soort onzin wel verantwoord is.

Echt duidelijke antwoorden op de vraag waarom dit soort wetenschap via een populistische docu moet verspreid worden komen er niet, er zijn wat halfslachtige pogingen maar die weten absoluut niet te overtuigen. Het lijkt me toch echt nuttiger om dit soort dingen via de logische wegen aan te kaarten.

Verder zitten er wat zaken in waar ik toch echt m'n twijfels bij heb. Zaken als acupunctuur en meridianen worden zonder gene neergezet als algemeen geaccepteerde wetenschap, dan weet je eigenlijk wel. Het haalt de volledige geloofwaardigheid van deze docu onderuit, ondanks dat bepaalde andere zaken best logisch klonken. Hoewel ik verder ook wel besef dat een beetje boerenlogica niet gelijk staat aan de realiteit.

Ach ja, altijd wel interessant om eens te kijken, maar zelden nuttig of leerrijk.

Nice. Op zich best goed, want tegenwoordig zijn er echt teveel docus die de grootste bullshit verspreiden onder de noemer "docu".