Paranormal Demons (2018)

1 stem

Duitsland
Horror

geregisseerd door David Brückner (II)
met David Brückner, Kristina Kostiv en Olivia Dean

Een groepje filmstudenten moet een documentaire maken en treft op het dark web een vreemde video aan. In de video denken zij een klopgeest te zien. De studenten zijn het er over eens dat ze het onderwerp willen gebruiken voor hun documentaire en begeven zich naar het sanatorium waar de video opgenomen is. De studenten komen aan in het sanatorium en installeren hun filmapparatuur. Meteen daarna beginnen de problemen.

avatar van Collins
Found footage en slecht.
In de 96 minuten die de film duurt, gebeuren geen bijster opmerkelijke dingen. De eerste drie kwartier bestaat uit oninteressante interacties tussen groepsleden die de missie hebben opgevat om paranormale verschijnselen te ontkrachten die worden getoond in een filmpje dat op internet circuleert. Een hoop gebabbel en geklooi met camera’s gaat aan de feitelijke missie vooraf. Erg saai.
De plaats van handeling die na die ellenlange introductie wordt opgezocht, is een vervallen psychiatrische inrichting. Eigenlijk is die locatie best ok. Lange gangen. Duister. Sfeervol wel. Het blijkt achteraf het enige goede puntje aan de film.
De gebeurtenissen op locatie zijn vervolgens heel voorspelbaar en net zo saai als de ellenlange introductie. Er valt ’s een stoel om. Er klapt ‘s een deur dicht. Die dingen brengen grote schrik teweeg in de groep met als gevolg dat het camerawerk dat tot dan toe redelijk stabiel is, volkomen uit het lood slaat. Spannender wordt het er niet op. Wel chaotischer.
De monsterlijke dreiging die alle chaos veroorzaakt blijkt vervolgens ook nog eens bijzonder lachwekkend in al zijn monsterlijkheid. De groepsleden denken daar natuurlijk anders over. Die zijn onder de indruk. Daar getuigen de vele gilletjes, doldwaze acties en de panische bewegingen van de camera in ieder geval van.
Blij dat het klaar was.