Rob de Nijs - Niet voor het Laatst (2018)

Nederland
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Leon Verdonschot

Vanaf het moment dat Rob de Nijs en zijn band The Lords in 1962 een platencontract wonnen met een talentenjacht, is de zanger niet meer weg te denken uit het Nederlandse muzikale landschap. De Nijs is niet alleen een performer pur sang, maar heeft ook het unieke talent om de teksten van zijn schrijvers te vertolken alsof ze voortkomen uit het diepst van zijn eigen ziel. Deze documentaire volgt de artiest in de periode na zijn 75e verjaardag. Het resultaat is een portret waarin De Nijs en zijn dierbaren de balans opmaken van een leven volledig gewijd aan het podium én van de offers die daarvoor zijn gebracht.

avatar van Mr. Chiel
Erg goede documentaire die te kort duurt. Ik ben geen fan van Rob de Nijs, maar z'n hits ken ik wel. Ik vind het wel fascinerend waarom iemand op z'n 75e zo graag wil optreden. Écht antwoord op die vraag komt er niet. Al stippen de makers het wel aan met een fragment van een jaar of 30 terug waarin Rob zegt dat hij hoopt dat men het tegen die tijd (nu?) zegt dat hij van het podium moet. WAS DAAR VERDER OP IN GEGAAN! Maar verder érg goed. Goed gebruik van archiefbeelden (Rob in de auto in de 70's, 90's en nu, Rob voor make-up spiegel in 60's, 90s en nu), veel optredens, 'de mens achter de muzikant' en interviews met mensen die hem privé en professioneel goed kennen. Van mij mocht er nog wel een half uur bij waarin meer op de muziek (maakproces, hits, archiefbeelden enz.) wordt gefocust. Dit is toch wel hoe ik vind hoe een muziek documentaire moet zijn!