Otan Erthei i Mama gia ta Hristougenna (1996)

Alternatieve titel: When Mother Comes Home for Christmas

Griekenland / India / Duitsland
Documentaire / Drama

geregisseerd door Nilita Vachani

Een 'cinéma vérité' documentaire die een portret schetst van een gemeenschap migrantenvrouwen wier leven doorgaans vrijwel onopgemerkt blijft. Josephine, een migrante uit Sri Lanka, werkt in een buitenwijk van Athene. Ze heeft eindelijk de lang gezochte, 'goede' baan gekregen, een droom voor veel vrouwen van het platteland. Ze heeft een goed salaris zodat ze voor de twee jaar oude Isadora kan zorgen. Met de kerstvakantie komt Isadora's moeder over uit Parijs. Josephine gaat na acht jaar afwezigheid voor de kerstvakantie naar haar geboorteland, waar ze voor het eerst wordt geconfronteerd met haar drie kinderen, die tot dat moment opgroeiden in weeshuizen en niets meer weten van hun moeder behalve bankafschrijvingen, brieven en cadeaus. Josephine's korte bezoek roept een waar spectrum van gecompliceerde emoties op.