Chris Lomme, een Reverence (2018)

België
Documentaire

geregisseerd door Annick Ruyts en Kenneth Michiels
met Chris Lomme

Op 5 december wordt de legendarische Vlaamse actrice Chris Lomme 80. Een reden voor KVS-directeur Michael De Cock om een voorstelling met haar te maken over ouder worden en afscheid nemen: 'Reverence'. Die komt in 2019 in de zalen. Canvas volgt het creatieproces en maakt een intiem portret over universele thema's. Maar zoals Chris steeds zegt: "Oud worden is de enige manier om lang te leven".

avatar van Metalfist
Ik was verliefd op Chris Lomme, dat meisje met het blonde haar

Bovenstaand is een flard uit het refrein van Verliefd op Chris Lomme, een nummer van de Belgische groep De Kreuners. Een nummer dat bijna 30 kaarsjes mag uitblazen - het werd uitgebracht in 1990 - en nog altijd blijft de actrice alomtegenwoordig. Ondertussen is ze alweer 80 jaar geworden en viert ze dat met een theaterstuk waarin ze terugblikt op een carrière van 60 jaar. Het theaterstuk heeft de titel 'Reverence' meegekregen en met deze documentaire krijgen we een blik op de totstandkoming daarvan.

Al is het misschien een beetje vreemd om daar nu al mee af te komen aangezien het theaterstuk pas in 2019 gebracht zal worden. In ieder geval focust de documentaire zich op de gesprekken tussen Michael De Cock en Lomme (De Cock is ondertussen directeur van het KVS maar schreef in het verleden onder andere het toneelstuk Achter de Wolken dat in 2016 met Lomme verfilmd werd) en hoe ze tot de voorstelling kimen en dat is gewoon enorm boeiend. De grote thema's worden niet uit de weg gegaan en je voelt dat Lomme en De Cock elkander genoeg vertrouwen om de kleine kantjes niet te verbloemen. Dat gesprek waarin de actrice al vloekend weigert om over 'het verval' te spreken hakt er in ieder geval in. Dit had voor mijn part trouwens echt wel wat langer mogen duren dan de kleine 50 minuten die het nu duurt. Hier en daar worden de gesprekken nog afgewisseld met beeldmateriaal (onder andere de eerste scène van Lomme in Schipper naast Mathilde) en ook dat is wel leuk om te zien.

Ze is nog verbazingwekkend kwiek trouwens, al moet ik die nog er misschien beter aflaten aangezien ze dat niet graag hoort. Het is en blijft een indrukwekkende dame met een indrukwekkende staat van dienst en hoewel ik er van overtuigt ben dat Annick Ruyts en Kenneth Michiels maar de bovenste laag weten weg te schrapen, is het toch een intrigerende docu. Hopelijk schrijft ze nog eens een biografie ofzo, gewoon al haar relatie met Nand Buyl lijkt me al stof genoeg.

avatar van Metalfist
De documentaire staat trouwens tot 5 januari op vrtnu