A New Spirit (2017)

Alternatieve titel: Ruach Hadasha

Israël

geregisseerd door Doron Eran
met Imri Biton, Ohad Shahar en Doron Ben-David

“A New Spirit” vertelt het verhaal van de twee broers Jacob en Shmuel. Ze groeien op in een arme, traditioneel Joodse familie. Bij het ouder worden ontwikkelt Shmuel zich meer en meer tot een orthodoxe jood terwijl Jacob geraakt wordt door de christelijke boodschap en als Messiaanse jood het evangelie verspreidt. Dit leidt tot een tweespalt, niet alleen binnen de familie maar ook in de gehele joods-orthodoxe gemeenschap, die hem bestempelt als een radicaal die Joodse zielen steelt. Het conflict escaleert met grote gevolgen voor de hele familie.

avatar van Fisico
Redelijk interessante film over het christendom en jodendom dat belijd wordt door twee broers. Uiteraard levert dit spanningen op, al waren er al voorheen tal van heikele punten tussen beide broers. Vooral Jacob werd gezien als het zwarte schaap van de familie wanneer hij naast de lijntjes kleurt en zich inlaat met diefstallen en overvallen. Zijn vlucht naar New York was noodzakelijk, maar ook daar loopt ook niet alles op wieltjes. De ontdekking van het christelijke geloof is misschien iets te makkelijk, maar blijft wel onderhoudend.

Shmuel daarentegen is een fanatiek aanhanger van het jodendom, hij is niet Chassidisch, maar staat hoog aangeschreven bij de plaatselijke rabbi. De tegenstellingen wordt iets te nadrukkelijk in de verf gezet, maar tonen ook tegelijk aan waartoe extremen kunnen leiden. Die fosforbom bijvoorbeeld was heftig. De film is niet altijd evenwichtig, maar heb er wel van genoten.

Hierdoor me achteraf ook wat ingelezen over de figuur van Jezus binnen het jodendom waarbij men hem beschouwt als een belangrijk profeet, maar niet als messias of centraal figuur binnen de eigen religie.