Manto (2018)

India
Biografie / Drama

geregisseerd door Nandita Das
met Nawazuddin Siddiqui, Rasika Dugal en Tahir Raj Bhasin

Deze film vertelt over het leven van de controversiële en getroebleerde Indiaas-Pakistaanse schrijver Saadat Hasan Manto. Hij werd geboren in Ludhiana, Brits India. Hij schreef voornamelijk in de Urdu-taal en produceerde 22 verzamelingen korte verhalen, een roman, vijf series hoorspelen, drie verzamelingen essays en twee verzamelingen persoonlijke schetsen. Zijn beste korte verhalen worden hoog gewaardeerd door schrijvers en critici. Het was bekend dat Manto schreef over de harde waarheden van de samenleving waar niemand over durfde te praten. Hij is vooral bekend om zijn verhalen over de verdeling van India onmiddellijk na de onafhankelijkheid in 1947. In deze biografie wordt hij door de censoren aangesproken op zijn artistieke keuzes.