WW1: The Final Hours (2018)

Alternatieve titel: World War I: The Final Hours

1 stem

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Drama

geregisseerd door Chris Durlacher
met David Bark-Jones, Pip Donaghy en Chris Rogers

Tijdens een koud novemberweekend in 1918 ligt het lot van Europa in handen van enkele mannen die de toenmalige grootmachten vertegenwoordigden. Dit is het verhaal van hun uitzonderlijke onderhandelingen die een einde zouden maken aan vier jaar oorlog. Hun gesprekken resulteerden uiteindelijk in een blad papier dat in een treinwagon ten noorden van Parijs werd ondertekend. Deze documentaire neemt een kijkje achter de schermen van de doorslaggevende onderhandelingen.

Op Canvas TV op maandag 11 november om 21.00 u

Kleine maar toch wel interessante documentaire over het einde van WO I.
Voornamelijk gesteund op de memoires van de hoofdrolspelers in Compiègne en markante feiten bevattende zoals het feit dat uiteindelijk , op de Brits onderhandelaar na, niemand echt tevreden was met het verdrag. De Duitsers konden moeilijk de schuldenlast en de vernedering verkroppen, terwijl Foch er maar een vrede in zag van 20 jaar. En hij had gelijk ook. Daarnaast was ook de opstand en rellen in Berlijn niet onbelangrijk. Iets wat soms in documentaires over die periode over het hoofd wordt gezien.
Doorgaans zwart-wit beelden en archiefmateriaal die de ellende van WW 1 weergeven, met af en toe een vluchtig kleurenbeeld van het huidige Europa. Leek me totaal overbodig.