Santa Teresa y Otras Historias (2015)

Alternatieve titel: Santa Teresa & Historias

Dominicaanse Republiek / Mexico / Verenigde Staten
Experimenteel / Documentaire

geregisseerd door Nelson Carlo de Los Santos Arias

De regisseur heeft ervoor gekozen om een hoofdstuk uit de roman 2666 van Roberto Bolaño als uitgangspunt te nemen voor een film die de grenzen tussen fictie en documentaire doet vervagen. In de fictieve - doch vanwege haar universele kwaliteit als prototype dienende - stad Santa Teresa, gelegen aan de grens met de VS, staat onderzoeker Juan de Dios Martínez op de scheidslijn van journalistiek en detectivewerk om een onderzoek te leiden dat draait om een handvol misdaden en misstanden gepleegd op vrouwen en arbeiders uit het gebied.