The Barefoot Emperor (2019)

België / Nederland / Kroatië / Bulgarije
Komedie / Drama

geregisseerd door Peter Brosens en Jessica Woodworth
met Peter Van den Begin, Lucie Debay en Bruno Georis

Na een schotwond aan zijn oor tijdens een onfortuinlijk ongeval in Sarajevo, wordt de Koning van de Belgen wakker op een Kroatisch eiland, de toenmalige zomerresidentie van Tito. Terwijl hij van het eiland probeert te ontsnappen om zijn koninkrijk te redden, komt een gezant aankondigen dat de koning is gekozen om de eerste Heerser van het nationalistische Nova Europa te worden. Hij is het beu dat anderen zijn toekomst uitstippelen en neemt daarom het heft in eigen handen. Verschillende gebeurtenissen leiden tot de grote finale met een op hol geslagen volkslied, een lama met een gewei, zeven zingende Sikhs en een ontsnapping in een gele onderzeeër.

• Vanaf maandag 1 juni in de bioscoop

Vanaf 1 juni 2020 in de bioscoop (Cinemien)

avatar van stefan dias
Mooie fotografie, maar verder kolderesk en onnozel. Nog een vaag politiek statementje erin en de film wordt helemaal mèh. Na het wonderbaarlijke Khadak lijkt het toch telkens wat minder geworden te zijn… jammer.