Shujin ni Mirare Nagara... (2003)

Alternatieve titel: Swing

1 stem

Japan
Drama / Romantiek

geregisseerd door Mitsuru Meike
met Anna Fubuki, Hotaru Hazuki en Takeshi Itô

Akemi werkt parttime om voor het inkomen te zorgen voor zichzelf en haar werkloze echtgenoot. Ze hebben het niet breed en Akemi wordt woedend als haar man onverantwoorde uitgaven doet. Met hun liefdesleven botert het ook al niet. Als Akemi tijdens een honkbalwedstrijd een oude vriendin en haar man ontmoet begint ze haar eigen situatie beter te begrijpen. Dat is het begin van een zoektocht om zichzelf te ontdekken en te bevrijden.

Dit is een pinku eiga. Pinku is een Japans filmgenre dat in speciale bioscopen werd vertoond. Een pinku mocht niet langer dan 65 minuten duren en om de zoveel minuten moest er een seksscène te zien zijn, anders liep het publiek de bioscoop uit. Als de regisseur zich aan die wetten hield (liefst ook nog wat geweld er in) dan mocht hij verder zijn gang gaan. Een goede regisseur probeerde ook een verhaal te vertellen en de seksscènes in het verhaal in te passen.

Mitsuru Meike is zo'n regisseur die een verhaal wil vertellen, al krijgen we na de eerste minuten al een stevige seksscène: na een fikse ruzie met haar man 'zoenen' ze het af op de grond, al is het misschien niet helemaal naar Akemi's zin. Akemi is op zoek naar een andere bestemming van haar leven en begint te experimenteren met seks (altijd handig in een pinku...) en relaties, zowel met onderdanige mannen als dominante vrouwen. Uiteindelijk beland ze in een scène die te zien is op de poster, en wie goed kijkt ziet wat ik bedoel. Het is en triest beeld vol eenzaamheid, en zeker niet prikkelend.

De Engelse titel Swing slaat op de wisselende contacten van Akemi, maar is ook wel ironisch bedoeld. Swing is een beetje rommelig van verhaal en opzet en ongepolijst van afwerking, maar wel een film die je bijblijft.