Batalives (2017)

1 stem

Tsjechië
Documentaire

geregisseerd door Karolina Zalabáková en Petr Babinec

Tomás Bata en zijn stiefbroer Jan Antonín Bata waren de oprichters van schoenenfabrikant Bata. In de jaren 1920 begonnen ze vanuit hun thuisstad Zlín met uitbreiden. Over de hele wereld werden fabrieken en dorpen gebouwd volgens een uniek sociaal en architectonisch model. Vandaag de dag zijn er nog maar enkele over, waaronder Zlín in Tsjechië, Bata-Borovo in Kroatië, Batanagar in India, Bataypora in Brazilië en Batadorp in Nederland. Deze documentaire vertelt het verhaal van de mensen die nog steeds in deze dorpen wonen.

Deze documentaire krijgt van mij 5 stemmen omdat de film een prachtig inkijkje geeft in wat het betekent om in een dorp te wonen dat door Tomas Bata is opgericht.
Ik ben zelf als kind met veel plezier opgegroeid in Batadorp Best. Mijn vader was dan ook zeer verbaasd dat hij op zijn leeftijd een bijdrage heeft kunnen leveren aan deze film! Hij heeft destijds met veel plezier samengewerkt met de filmmakers.
Helaas is mijn vader in september 2016 overleden tijdens een wielrentochtje. Hij heeft de film nooit kunnen zien. Graag zou ik samen met mijn moeder, broer en zijn kinderen de film -waarin mijn vader een belangrijke rol speelt- nog eens zien in Nederland, als dat mogelijk is.
Bovendien is de film sowieso interessant omdat het een mooi beeld geeft in wat internationale bedrijven wereldwijd voor hun medewerkers kunnen betekenen......