Follow Me (2017)

Verenigde Arabische Emiraten / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Asri Bendacha
met Asri Bendacha

Wanneer regisseur Asri Bendacha te horen krijgt dat een fototje plaatsen op Instagram makkelijk 5000 dollar kan opbrengen, wil hij weten hoe hij zelf ook influencer kan worden. Hij bezoekt bekende Instagram influencers, reist naar Silicon Valley om de grote social media platvormen aan de tand te voelen en gaat op zoek naar minder legale manieren om je accounts groter te doen lijken dan ze eigenlijk zijn. Maar al gauw blijkt dat online bekendheid verwerven moeilijker is dan verwacht.

Instagram en de influencers.

Ik probeer al een tijdje een goede docu te vinden over de internet mediahypes die de laatste jaren sterk in opkomst zijn, maar dat blijkt niet zo makkelijk. Af en toe verschijnt er wel eentje over, maar het zijn nooit echt heel serieuze docus. Ook deze heeft met dat probleem te kampen.

Nu doet Asri nog wel z'n best om een hoop puntjes rond de hypes aan te stippen, maar het zijn toch vooral de voorspelbare zaken die weer bovengehaald worden. Een onderzoekje over het effect van social media, wat interviews met influencers waar je niks wijzer van wordt en een centraal staand plotje dat eigenlijk nergens over gaat.

Asri probeert namelijk volgers te ronselen. Dat brengt hem op wat plaatsen, met ondere andere een heel segment in Silicon Valley waar hij uiteindelijk niet van waarde te spreken krijgt. Puur tijdverlies, behalve dat het zogezegd "leuk materiaal" zou moeten opleveren. Veruit het minste stuk van deze docu.

Interessant is wel dat het onbewust een blik gunt in de hippere wereld van het Midden-Oosten. Nu is wel al bekend dat Dubai een stuk wereldser is tegenwoordig, maar het is een beeld dat in het Westen toch zelden aandacht krijgt. We zien liever armoedige tulbanden, het liefst in geïmporteerde arthouse uit de regio.

Hier en daar komt er wel iets interessants naar boven, vooral dan omdat je bepaalde mensen bezig ziet met wat ze dagelijks doen en omdat het een wereld is die voor de meeste 25+ers eigenlijk compleet vreemd is. Maar veel duidelijkheid en inzicht hoef je ook van deze docu niet te verwachten.