Chinese Portrait (2018)

Hongkong
Documentaire

geregisseerd door Xiaoshuai Wang

Passagiers in een trein, toeristen op het strand, fabrieksarbeiders, boeren, bouwvakkers, studenten. In een reeks portretten legt de Chinese speelfilmregisseur Wang Xiaoshuai de stand van zijn land vast. Ieder portret bestaat uit een longshot, vastgelegd met een onbeweeglijke camera, waarin een of meer mensen roerloos poseren. Het moderne China dat de regisseur laat zien, is een bonte verzameling van nieuwbouw, oude binnenplaatsen, vervallen industrieterreinen, platteland en grote stad. Vooral de eindeloze hoeveelheid bouwprojecten valt op. De film is een roerloze, niet-narratieve momentopname, alsof alle onstuitbare verandering voor even een halt wordt toegeroepen.