Famke Louise (2018)

Alternatieve titel: Famke Louise, de Documentaire

Nederland
Documentaire
105 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Elza Jo Tratlehner
met Famke Louise Meijer

‘Famke Louise, de documentaire’ is de allereerste documentaireserie over de veelbesproken Famke Louise, waarin een compleet andere kant van de artiest naar voren komt en de kijker haar van dichtbij leert kennen. Zo komen onder meer de verschillende contrasten in haar leven aan bod; van een powervrouw die continue in de spotlights staat versus een jong, stil, onzeker meisje uit Hoogezand, tot de vele fans en volgers versus de haters. Wat doet die extreme bewondering, maar ook haat, met een 19-jarig meisje?

avatar van n00r
Ik ben oprecht benieuwd naar deze docu.
Geen fan van de muziek of de dingen die ze vroeger gedaan heeft als 'vlogger' maar ben wel benieuwd hoe alles nou precies in elkaar zit.

(Ik verwacht echt geen diepgaande docu)

avatar van Shadowed
Kan inderdaad interessant worden, maar naar mijn mening verdient Famke Louise geen documentaire.

avatar van n00r
Misschien is een docu inderdaad wat overdreven maar ik weet zeker dat er een heel verhaal schuilt wat niemand weet.

avatar van Spartaan1986
Alhoewel ik de haat die ze krijgt overdreven vind, snap ik niet waarom zij bekend is. Ze kan niks, niet zingen, niet rappen. Als ze op een podium staat moet er eerst een dikke laag autotune overheen en zelfs dan klinkt het nog voor geen meter. Waarom worden dit soort mensen beroemd gemaakt? En wat is ze precies?

avatar van horizons
Spartaan1986 schreef:

Lijkt me dan uitermate goed moment om deze docu te gaan kijken.

avatar van Shadowed
n00r ik zie stiekem toch wel je recensie graag tegemoet. Nieuwsgierig of dit iets interessants is.

avatar van n00r
Shadowed ik ben helaas niet zo van de recensies. (Ja ik zit vooral op Moviemeter om leuke recensies te lezen en soms ergens eens op te reageren.) Ik zal mijn mening voor je uit typen en hoop dat je er wat aan hebt! Als er nog iets onduidelijk is hoor ik het wel!

Ik denk dat deze docu voor vele erg onduidelijk is en misschien ietwat amateuristisch. Ik ben altijd wel een fan geweest van artiesten en hun drama dus vond ik dit ook erg interessant.
Ik heb me erg verdiept in alles wat ze deed op Youtube etc. voor ze 'artiest' werd. Ze gaan hier niet heel diep op in dus zal het misschien wat vaag overkomen als ze het er over hebben en je er niks vanaf weet.
Buiten dat er heel wat interessante punten aan bod kwamen waar je wel achter komt als je hem ziet, ging het eigenlijk vooral over het artiesten leventje waar ze op het moment in zit en wat ze er van vind en wat haar struggles zijn.

Ik vind Famke echt een top wijf en kan haar muziek steeds meer waarderen.

‘Ik hoop dat Famke Louise wordt aangereden door een bus’. Reacties als deze krijgt ze genoeg: het nog maar 19-jarige model, rapper en vlogger. Met maarliefst 330.000 abonnees op Youtube, en 11 miljoen views op haar eerste liedje, is ze de afgelopen 3 jaar hard gestegen in haar populariteit. Daarnaast heeft ze een 4-delige documentaire die te zien is op Videoland.
Dit is een beoordeling over haar documentaire, ik ga het beoordelen vanuit drie opzichten: inhoud, originaliteit en het nut.

In de documentaire is te zien hoe haar leven eruit ziet. Begonnen als het vriendinnetje van Snapking, daarna zelf haar eigen YouTube kanaal opgestart, een modellen carrière in Parijs begonnen en nu een carrière als rapper: ‘Topsport’ noemt ze het zelf! Door de vele haatreacties en de dood van haar vader wordt het er niet makkelijker op, zo vertelt ze er in de documentaire over. Samenwerken met andere rappers maakt haar nog groter, en zorgt voor nog meer reacties. Gehaat of aanbeden worden wordt het ook wel genoemd.

Naar mijn mening is dit een hele bijzondere documentaire: heel origineel en als geen andere! Het is heel oprecht. Zelf heb ik enkele keren een documentaire over een persoon gezien, maar deze was toch wel heel speciaal. Dat komt omdat zij heel succesvol is geworden, ondanks alle tegenslagen. Voordat ik deze documentaire had gezien had ik een mening over haar: ik bewonderde haar, omdat zij doet wat ze wilt. Na de documentaire gezien te hebben is mijn mening in een positieve zin veranderd: ik bewonder haar nu nog meer

Het doel met deze documentaire is heel helder: Respect krijgen! In de documentaire wordt verteld dat Famke soms echt is aangegrepen door de reacties, ze wilt respect. Ze laat goed zien hoe hard ze er voor wil en moet werken. Na bepaalde concerten is ze heel onzeker geworden: mensen riepen haar na en ze kreeg hele kratten bier over haar heen.

Na de documentaire gezien te hebben is mijn mening in een positieve zin veranderd: ik bewonder haar nu nog meer, en ik heb nog meer respect voor haar. Haar doel is dus goed bij mij overgekomen en bereikt. Ik hoop dat meer mensen dit hebben na het kijken.

Ik zou deze documentaire 4 van de 5 sterren geven. Natuurlijk zijn er altijd minpunten, maar ik heb met open mond naar deze documentaire gekeken, en daar heb ik dus niks van gemerkt. Hoe een 19- jarig meisje zich zo kan neerzetten, dat vind ik echt heel knap!