Bridges of Time (2018)

Letland / Litouwen / Estland
Documentaire

geregisseerd door Kristine Briede en Audrius Stonys
met Uldis Brauns, Herz Frank en Aivars Freimanis

In de jaren zestig kende de cinema van de Baltische staten, toen nog behorend tot de Sovjet-Unie, zijn eigen nouvelle vague. Regisseurs als Herz Frank, Uldis Brauns, Ivars Seleckis, Mark Soosaar, Andres Sööt, Robertas Verba, Henrikas Šablevičius en Aivars Freimanis maakten internationaal naam met poëtische documentaires waarin het leven en de mens centraal stonden. Met hun sterke visuele en metaforische benadering keerden deze makers zich af van de propagandistische, officiële filmtaal. In Bridges of Time worden deze filmmakers – voor zover nog in leven – opgezocht. Fragmenten uit hun werk worden afgezet tegen beelden uit het heden; een aantal hoofdpersonen van toen is opgespoord.