Eter (2018)

Polen / Oekraïne / Litouwen / Hongarije / Italië
Drama / Historisch

geregisseerd door Krzysztof Zanussi
met Jacek Poniedzialek, Zsolt László en Andrzej Chyra

Polen, vlak voor de Eerste Wereldoorlog. Een arts is gefascineerd door de toepassingsmogelijkheden van ether. Dit is het nieuwste wonder van de geneeskunde om de strijd te verlichten. De dokter gebruikt het niet alleen bij patiënten. Hij bedwelmt, verkracht en doodt een jonge vrouw. Hij wordt ter dood veroordeeld. Hij ontsnapt echter naar de Oostenrijkse annexatie, waar hij zijn experimenten in het militaire fort onder bevel van de commandant kan voortzetten.

avatar van tbouwh
Komt de stokoude Zanussi in 2018 nog even hiermee aan. Fascinerend. Beklemmend laatste shot.

Malick
Meerdere zaken die opvallen. De 'doorkijkjes' van Emanuel de Witte uit het eerste uur, de waarschuwing dat de duivel onder ons is in het tweede uur en een gewaarschuwd mens telt voor twee in het laatste shot. Moedige film.