Eter (2018)

Polen / Oekraïne / Litouwen / Hongarije / Italië
Drama / Historisch

geregisseerd door Krzysztof Zanussi
met Jacek Poniedzialek, Zsolt László en Andrzej Chyra

Polen, vlak voor de Eerste Wereldoorlog. Een arts is gefascineerd door de toepassingsmogelijkheden van ether. Dit is het nieuwste wonder van de geneeskunde om de strijd te verlichten. De dokter gebruikt het niet alleen bij patiënten. Hij bedwelmt, verkracht en doodt een jonge vrouw. Hij wordt ter dood veroordeeld. Hij ontsnapt echter naar de Oostenrijkse annexatie, waar hij zijn experimenten in het militaire fort onder bevel van de commandant kan voortzetten.