Rudeboy: The Story of Trojan Records (2018)

1 stem

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Nicolas Jack Davies
met Marcia Griffiths, Toots Hibbert en Matthew Jacobs Morgan

Deze documentaire is een ode aan het bekende Engelse reggaelabel Trojan Records. Startpunt is Jamaica in de jaren vijftig van de vorige eeuw, met de opkomst van de uit rhythm-and-blues voortgekomen uptempo dansmuziek ska, waaruit later de meer laidback rocksteady en reggae zouden voortkomen. Aan de hand van de verhalen van artiesten, producers en andere betrokkenen van het eerste uur, geïllustreerd met nostalgisch gekleurde, dramatische reconstructies, wordt de wording van een invloedrijke muziekstroming vervlochten met de postkoloniale geschiedenis.