Allonsanfàn (1974)

Italië
Drama / Historisch

geregisseerd door Paolo Taviani en Vittorio Taviani
met Marcello Mastroianni, Lea Massari en Mimsy Farmer

Een Italiaanse edelman (Fulvio Imbriani), die lid is van een revolutionaire groep, raakt gedesillusioneerd door de Restauratie in 1816. Hij verlangt ernaar om eindelijk te stoppen met z'n radicale activiteiten en wil daarom breken met zijn kameraden. De besluiteloze Fulvio durft z'n medestrijders echter niet te confronteren. Hij ontvlucht hen en probeert een nieuwe start te maken, waarbij hij weer in contact komt met mensen uit zijn verleden. Maar de Broeders laten hem niet met rust en maken het hem onmogelijk om een nieuw leven te beginnen. Zich niet bewust van zijn ommezwaai rekenen ze op zijn inzet voor hun komende project. De gewapende idealisten willen naar het zuiden van Italië, om onder de boeren een nieuwe revolutie te ontketenen.

avatar van parcivalis
Volstrekt onduidelijke film, wat waarschijnlijk te wijten was aan het feit dat de Engelse subtitles niet helemaal werkten maar toch ook aan het rommelige script. Films uit de jaren 70 die over de middeleeuwen gaan kan ik altijd zeer kan waarderen. Retoriek, verteltrant en cinematografie zijn zo niet meer van deze tijd, dat ze soms bijna abstract worden. Prachtige alledaagse, taferelen in dit sobere kostuumdrama met heerlijke Morriconemuziek.
Voor liefhebbers.