American Dharma (2018)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Errol Morris

Steve Bannon, voormalige hoofdstrateeg van Trumps regering, leider van diens presidentiële campagne en tot voor kort hoogste baas bij de rechts-conservatieve nieuwssite Breitbart News, neemt plaats tegenover filmmaker Errol Morris voor een uitvoerig vraaggesprek. Door zijn rol als adviseur van Donald Trump wordt Bannon vaak ‘the architect of Trumpism’ genoemd. We krijgen inzicht in hoe Bannon zich vanuit de ‘hardcore Democratische familie’ waarin hij werd geboren ontwikkelde tot een alt-right-kopstuk, in de ideeën die hem vormden en in zijn rol in Trumps verkiezing tot president.

avatar van Aristocraat
Intrigerend spel dat er wordt gespeeld door Bannon, die grotendeels toch echt de touwtjes in handen lijkt te hebben. Een fascinerende en soms ongemakkelijke inkijk in zijn gedachtengoed. Mischien had Morris soms hier en daar net even meer moeten doorbijten naar mijn gevoel.