Neo Rauch - Gefährten und Begleiter (2016)

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Nicola Graef
met Neo Rauch, Hanna Schouwink en John Thomson

De in 1960 geboren Neo Rauch is een van de belangrijkste hedendaagse Duitse kunstenaars. Hoewel hij zijn inspiratie haalt bij surrealistische meesters zoals Giorgio de Chirico en René Magritte, weigert de grondlegger van de Neue Leipziger Schule-beweging zichzelf een surrealist te noemen. Deze documentaire toont de schilder in zijn atelier en observeert de kritische uitwisseling met zijn vrouw Rosa Loy, die zelf ook schilder is. In lange gesprekken opent de kunstenaar zich voor de eerste keer in vele jaren voor de camera en geeft informatie over zijn wereld, zijn verleden en zijn benadering van kunst.