On Her Shoulders (2018)

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Alexandria Bombach
met Amal Clooney en Nadia Murad

Geplaagd door iPhone-camera's en opdringerige verslaggevers, leidt de 23-jarige Nadia Murad een schrijnende maar vitale kruistocht: om de meest invloedrijke platforms ter wereld te vinden en zich uit te spreken namens de geteisterde Yazidi-gemeenschap die wordt geconfronteerd met massale uitroeiing door IS-militanten. Nadia is zelf ternauwernood ontsnapt met haar eigen leven, en probeert via radio-uitzendingen, bijeenkomsten en zelfs op de vloer van de algemene vergadering van de Verenigde Naties haar verhaal te doen als een Yazidi-seksslavin en getuige van de wrede moorden op haar familie. Hoewel het ondraaglijk is, dwingt ze zichzelf om deze werkelijkheden keer op keer opnieuw te bekijken. Want zonder haar getuigenis kan de genocide die vlak voor de ogen van de wereld gebeurt, volkomen onopgemerkt blijven.

avatar van Freespirit2
Indrukwekkend. Wat een sterke meid.