Svideteli Putina (2018)

Letland / Zwitserland / Tsjechië / Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Vitaliy Manskiy
met de stem van Vitaliy Manskiy

Op 31 december 1999 droeg de eerste president van de Russische Federatie Boris Jeltsin onverwacht de macht over aan zijn zelfgekozen opvolger, Vladimir Poetin. Puttend uit zijn eigen filmarchief doet filmmaker Vitaly Mansky in deze documentaire verslag van een keerpunt in de recente geschiedenis van Rusland. "Putin’s Witnesses" bestrijkt het eerste regeringsjaar van de politicus die het land terugvoert naar een Sovjet-achtig nationalisme en met tirannieke middelen nu al bijna twee decennia vasthoudt aan de macht

Indrukwekkende documentaire die me van het begin tot het einde boeide. De documentaire laat zien hoe Poetin vanaf september 1999 geraffineerd de macht naar zich toe heeft getrokken. Het verbazingwekkende is eigenlijk hoe naïef iedereen – van Jeltsin en Westerse leiders tot de Russische bevolking – is geweest: het idee was dat Rusland na de val van de Muur het pad van de liberale democratie op zou gaan (Fukuyama’s ‘Einde van de geschiedenis’) maar Poetins idee van vooruitgang blijkt een andere. Die is wel democratisch in de zin dat Poetin het belangrijk vindt dat het volk hem steunt en dat hij het Russische volk sterker maakt, maar daarvoor acht hij ook het herstel van vertrouwen in de autoriteit – in hem – wezenlijk waarmee hij Rusland ook terugvoert naar oude dictatoriale tijden waarvoor hij en veel Russen openlijk heimwee voelen. Wat de documentaire niet vertelt is dat daarbij ook belangrijk lijkt dat de Sovjet-Unie na de val van de Muur ontaardde in anarchie en machteloosheid: het land had behoefte aan een ‘sterke man’ om Rusland te redden en dat voelde Poetin goed aan. Daarbij wist Poetin listig boven te drijven in de machtsstrijd die de Russische politiek domineerde. Wat verbaast is dat Poetin eigenlijk heel transparant is over zijn bedoelingen (hij draait mensen geen rad voor de ogen), maar dat hij weet te overtuigen dat hij de man is die orde op zaken kan stellen en dat hij als een schaakspeler elke tegenstander mat zet. Dat maakt de man en deze documentaire zo fascinerend.