ad

Alternatieve titels: Putin's Witnesses / Svedkové Putinovi

Oorsprong: Letland / Zwitserland / Tsjechië / Duitsland

Geregisseerd door: Vitaliy Manskiy

Met onder meer: Vitaly Mansky, Boris Nemtsov en Vladimir Putin

IMDb beoordeling: 6,9 (977)

Oorspronkelijke taal: Russisch

Releasedatum: 8 november 2018

Over Svideteli Putina

Op 31 december 1999 droeg de eerste president van de Russische Federatie Boris Jeltsin onverwacht de macht over aan zijn zelfgekozen opvolger, Vladimir Poetin. Puttend uit zijn eigen filmarchief doet filmmaker Vitaly Mansky in deze documentaire verslag van een keerpunt in de recente geschiedenis van Rusland. "Putin’s Witnesses" bestrijkt het eerste regeringsjaar van de politicus die het land terugvoert naar een Sovjet-achtig nationalisme en met tirannieke middelen nu al bijna twee decennia vasthoudt aan de macht

imageimageimageimage

Zichzelf - Narrator (stem) / (archiefmateriaal)

Zichzelf - Politician (stem)

Zichzelf - Politician (archiefmateriaal)

Zichzelf - Yeltsin's Wife (archiefmateriaal)

Zichzelf - Yeltsin's Daughter / Politician (archiefmateriaal)

Zichzelf - Putin's Teacher (archiefmateriaal)

avatar van De filosoof

De filosoof

Indrukwekkende documentaire die me van het begin tot het einde boeide. De documentaire laat zien hoe Poetin vanaf september 1999 geraffineerd de macht naar zich toe heeft getrokken. Het verbazingwekkende is eigenlijk hoe naïef iedereen – van Jeltsin en Westerse leiders tot de Russische bevolking – is geweest: het idee was dat Rusland na de val van de Muur het pad van de liberale democratie op zou gaan (Fukuyama’s ‘Einde van de geschiedenis’) maar Poetins idee van vooruitgang blijkt een andere. Die is wel democratisch in de zin dat Poetin het belangrijk vindt dat het volk hem steunt en dat hij het Russische volk sterker maakt, maar daarvoor acht hij ook het herstel van vertrouwen in de autoriteit – in hem – wezenlijk waarmee hij Rusland ook terugvoert naar oude dictatoriale tijden waarvoor hij en veel Russen openlijk heimwee voelen. Wat de documentaire niet vertelt is dat daarbij ook belangrijk lijkt dat de Sovjet-Unie na de val van de Muur ontaardde in anarchie en machteloosheid: het land had behoefte aan een ‘sterke man’ om Rusland te redden en dat voelde Poetin goed aan. Daarbij wist Poetin listig boven te drijven in de machtsstrijd die de Russische politiek domineerde. Wat verbaast is dat Poetin eigenlijk heel transparant is over zijn bedoelingen (hij draait mensen geen rad voor de ogen), maar dat hij weet te overtuigen dat hij de man is die orde op zaken kan stellen en dat hij als een schaakspeler elke tegenstander mat zet. Dat maakt de man en deze documentaire zo fascinerend.

avatar van engelse

engelse

Straffe documentaire! Vormelijk iets minder maar inhoudelijk ontzettend sterk.

Als politoloog kan ik alleen maar snoepen van wat Mansky ons aanreikt. Deze voormalige vertrouweling van Poetin geeft ons een uniek beeld hoe het er achter de Russische schermen aan toe gaat.

Deze prent is de perfecte illustratie hoe een potentiële wereldleider de theorieën van Machiavelli in praktijk omzet in de praktijk: hoe kom je aan de macht en hoe bestendig je die macht.

De gesprekken met Boris Jeltsin tonen hoe die effectief Poetin op de presidentiële troon hijst: eerst fier (“IK heb de juiste man voor de juiste job aangeduid”), vervolgens de ontgoocheling niet kunnen wegstoppen. (Liberalisme vs. Conservatisme).

Ook de korte passages met Gorbatsjov boeien: het is zijn vriend die naast hem aan tafel zit die erg wijze woorden spreekt. En de verhouding tussen beide voorgangers wordt ook kort maar krachtig geïllustreerd.

Hoogtepunt is de avond van Poetin’s eerste presidentiële verkiezing. Manksky toont ons wie Poetin adviseerde... en vervolgens vertelt hij hoe ze allen op termijn opzij geschoven zullen worden... op uitzondering van Medvedev.

Om niet te spreken over hoe thema’s als aanslagen en veiligheid van Poetin een sterke man maken en de rol van de KGB.

Stof om na te denken...