Feminists: What Were They Thinking? (2018)

Documentaire

geregisseerd door Johanna Demetrakas

In 1977 legde een fotoboek een ontnuchtering vast: vrouwen die de culturele beperkingen van hun jeugd verloochenen en hun volledige menselijkheid omarmen. “Feminists: What Were They Thinking?” bekijkt die foto's en bezoekt deze vrouwen opnieuw, en werpt een blik op die tijd. De film richt zich daarbij op onze cultuur van vandaag die op alarmerende wijze de noodzaak van voortdurende verandering aantoont.

Om te antwoorden op de titel: je bent beter af als je het niet weet.

Lollige titel natuurlijk, vraag me af hoe bewust deze gekozen is om mensen te lokken die anti-feminisme zijn. Je hoeft er in ieder geval niet aan te twijfelen of op te hopen, deze docu is niet op zoek naar controverse of een kritische blik, het is weinig meer dan het in de bloemetjes zetten van enkele feministen.

Het is jammer dat de docu zich niet zozeer richt op wat men effectief bereikt heeft, wel op de ideologiën en nonsenstheorieën van deze mensen. Ze staan dan misschien loodrecht tegenover de oude patriarchie, als je ze bezighoort is het gewoon lood om oud ijzer.

Er zijn er een aantal die hun verhaaltje mogen doen, soms zie je een kop een tweede keer, veer structuur lijkt er verder niet in te zitten. veel inhoud ook niet jammer genoeg. Een nobel doel, maar de mensen erachter zijn jammer genoeg een stuk minder interessant.