• 8.296.266 stemmen

Feminists: What Were They Thinking? (2018)

Documentaire | 86 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Johanna Demetrakas

Met onder meer: Laurie Anderson, Judy Chicago en Jane Fonda

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Feminists: What Were They Thinking?

In 1977 legde een fotoboek een ontnuchtering vast: vrouwen die de culturele beperkingen van hun jeugd verloochenen en hun volledige menselijkheid omarmen. “Feminists: What Were They Thinking?” bekijkt die foto's en bezoekt deze vrouwen opnieuw, en werpt een blik op die tijd. De film richt zich daarbij op onze cultuur van vandaag die op alarmerende wijze de noodzaak van voortdurende verandering aantoont.

image

Social Media

Onderhond

Om te antwoorden op de titel: je bent beter af als je het niet weet.

Lollige titel natuurlijk, vraag me af hoe bewust deze gekozen is om mensen te lokken die anti-feminisme zijn. Je hoeft er in ieder geval niet aan te twijfelen of op te hopen, deze docu is niet op zoek naar controverse of een kritische blik, het is weinig meer dan het in de bloemetjes zetten van enkele feministen.

Het is jammer dat de docu zich niet zozeer richt op wat men effectief bereikt heeft, wel op de ideologiën en nonsenstheorieën van deze mensen. Ze staan dan misschien loodrecht tegenover de oude patriarchie, als je ze bezighoort is het gewoon lood om oud ijzer.

Er zijn er een aantal die hun verhaaltje mogen doen, soms zie je een kop een tweede keer, veer structuur lijkt er verder niet in te zitten. veel inhoud ook niet jammer genoeg. Een nobel doel, maar de mensen erachter zijn jammer genoeg een stuk minder interessant.

avatar van mrklm

mrklm

Het 40-jarig jubileum van het fotoboek "Emergence", waarin Cynthia MacAdams uitsluitend vrijgevochten, zelfbewuste vrouwen fotografeerde, is het referentiepunt voor deze documentaire. Demetrekas zocht een aantal van de gefotografferde vrouwen op, waaronder internationale beroemdheden als Jane Fonda, Lily Tomlin en Laurie Anderson, en probeert in perspectief te brengen in hoeverre hun strijd voor gelijke behandeling van de vrouwen het heden heeft beïnvloed. De foto's blijken een uitstekend startpunt voor interessante gesprekken waarin deze veteranen van het feminisme op nuchtere wijze terugkijken op de tijd waarop de foto is gemaakt en de jaren die voorbij zijn gegaan. Een aantal jonge vrouwen, die het stokje hebben overgenomen, zorgen voor een balans tussen een nostalgische terugblik en de verwachtingen voor de nabije en verre toekomst. Conventioneel qua vorm, maar onderhoudend en inspirerend.