De Collega's 2.0 (2018)

België

geregisseerd door Jan Verheyen
met Veerle Dobbelaere, Eva van der Gucht en Johny Voners

De collega’s krijgen een nieuwe manager. Alexander wil de luie werknemers laten samenwerken, maar stoot op onverschilligheid en verzet. Als ultiem redmiddel, neemt hij hen mee voor een teambuildingsweekend, waar blijkt dat er veel meer op het spel staat dan in eerste instantie gedacht werd.

avatar van Mevlut Karatas
De eerste recensies zijn alvast heel erg negatief. Zou nog erger zijn dan de 'Kampioenen-films'. Ik wist zelfs niet eens dat dat mogelijk was.

Mevlut Karatas
Oei!
Maar toch niet helemaal onverwacht van mijn kant.
Ze knabbelen aan een legendarische TV serie.
Dat pakt zelden positief uit.

De film die destijds met de originele cast gemaakt werd (De Collega's Maken de Brug) werkte overigens ook niet goed.

De enige reden voor mij om deze nieuwe poging te willen zie is de (korte) aanwezigheid van de oude ploeg.

avatar van Quentin
Trailers die voorbijkomen op social media en tv zijn dan ook pijnlijk ongrappig.

NRT
Mevlut Karatas schreef:

Dan moet het wel heel slecht zijn, want die kampioenenfilms zijn niet om aan te zien. Dat die films zo een hoge bezoekersaantallen blijft halen zegt veel over de Vlaamse smaak.

NRT schreef:

Ik denk eigenlijk dat het meer zegt over hoe geliefd de personages bij het TV kijkende publiek nog steeds zijn.
Geen wonder, want de VRT weet ze levend te houden door middel van de niet aflatende herhalingen van de serie.
(ja, ik beken schuldig..ik kijk ook nog min-of meer regelmatig, zelfs na de zoveelste keer )
Waarschijnlijk zijn er weinigen die de films echt goed vinden, maar nemen dat in koop om de cast toch nog eens (recent) bezig te kunnen zien.

De geüpdate versie van De collega's en legendarische serie waar ze eigenlijk vanaf hadden moeten blijven , Maar met Jan Verheyen aan het roer wat kan er fout lopen?
Nu ja bijna alles liep fout de oude collega's warren welgeteld 2 minuten in beeld met 2 zinnen. het scenario is niet om aan te zien het plot en het subplot vondt ik ook niks vernieuwen. Ik heb ook nog nooit een zaal met een komedie zo weinig zien lachen. Oké de typetjes warren verfrissend zoals bijvoorbeeld een racistische allochtoon, Een betweter, Een feestbeest, Een geliefde filosoof, een Communist die een voorliefde heeft voor Kim Yong Ung, Iemand waar ze de naam niet van weten " die nieuwe", Een Egoistische bazin, Een sympathieke muzikant, Een afdelingshoofd die door connecties van zen vader op de positie is geraakt en een moeder met ene postnatale depressie en een burn out. jaja zoals u leest hebben ze alles uit de kast gehaald om grappen te maken en over een film van 90 minuten warren er welgeteld 5 geslaagde grappen voor de rest was het maar pover en over het einde ben ik niet te spreken.
Waarom nog een 2?
De muziek was goed gekozen en de bijrollen warren al bij al nog verassend leuk de rest was bagger daarom een 2,0

avatar van Quentin
"De collega’s 2.0, Jan Verheyens filmupdate van de tv-reeks uit de jaren 70, heeft een zwakke start genomen. De eerste vijf dagen trokken maar zo’n 12.500 mensen naar de bioscoop."

Zwakke start voor ‘De collega’s 2.0’ - De Standaard

Uiteindelijk een flop met slechts 140.000 bezoekers, niet genoeg om uit de kosten te geraken. Het aanbod aan films is groot, dus is er meer nodig dan goedkope humor om volk te trekken.

avatar van extremezz
NRT schreef:

of de Hollandse smaak beter is want bon bini Holland zijn natuurlijk zulke pareltjes......

Toch nog een geruststelling dat er geen geld van het VAF inzat. Vind Verheyen's boodschap ook maar verwarrend. Enerzijds doet hij alsof het over een passie project gaat, anderzijds klinkt hij weer erg marktgedreven. Da's een erg moeilijke combinatie om te maken.

Onderhond schreef:
Toch nog een geruststelling dat er geld van het VAF inzat.
Géén geld van het VAF bedoel je?

Ik was destijds, toen de reeks op TV kwam, een fan. Het was altijd uitkijken naar een volgende aflevering van De Collega's.
Ik was dus zeer benieuwd naar deze film.
Maar wat een teleurstelling is dit...
Deze prent een komedie, komaan hé.. dit is helemaal niet grappig, bovendien een saai scenario, neen dit is een regelrechte ramp.
Ik vond het wel leuk de 'oude' collega's nog eens te zien, maar verder is er niets goed aan deze film.
Ik denk dat de oude garde van destijds zich ver van deze film wil houden, want veel heeft men hen niet gehoord na de slechte kritieken, die overigens zeer terecht zijn.
Wat ik vooral zeer spijtig vind is dat deze film het laatste wapenfeit is van Nora Tilley, die nog tijdens de montage van de film te horen kreeg dat ze ongeneeslijk ziek was en inmiddels ook is overleden, ze had als topactrice een beter afscheidsfilm verdiend.

avatar van Fisico
Neen, ik ben niet vertrouwd met de oude collega’s, maar ik denk niet dat dit de reden is waarom ik of waarom wellicht vele anderen dit een slechte film vinden. Er zijn wel wat meer remakes die wél aanslaan bij het jongere publiek. Ik vind bovendien de verontwaardigde reacties van Ben Segers en Jan Verheyen kortzichtig en weinig zelfkritisch. De film is in de eerste plaats een anachronisme en de hele mindset van de collega’s valt niet meer te rijmen met de huidige werksetting van vandaag de dag. Niet dat het er vroeger er perse zo aan toe ging in sommige kantoren, maar toch. Uiteraard is dit alles een parodie en moet je alles met een korreltje zout nemen, maar het slaat gewoonweg niet aan.

Het script is lazy. Zelfs de Kampioenen zijn aangenamer om naar te zien. Humor? Nergens bespeurd behoudens van die goedkope getelefoneerde grappen (en die waren zelfs niet grappig). Uiteraard krijgen we te maken met een reeks walgelijke onuitstaanbare karikaturen die passen als een tang op een varken. Ruim de helft is een miscast en het verhaal is pokkesaai. Die lottohistorie alleen al, omg... De anarchist had nog wel wat leuke oneliners, maar dat was het dan ook. Simplistische uitkomst met een happy end, alsof de wereld zo in elkaar zit, not! Toch wel één van de slechtste films in drie jaar die ik gezien heb. Blij dat ik alvast wél op een toffe dienst terecht gekomen ben: dat is dan toch de enige moraal van het verhaal die ik meeneem ...

Deze film is een absolute aanfluiting van de ooit o zo legendarische tv-serie waar half Vlaanderen toendertijd met zoveel deugd en plezier voor de buis ging zitten. Met andere woorden dit is rot slecht.

Vele acteurs die er nu niet meer bij zijn draaien zich om in hun graf en de weinigen die er wel nog zijn en nog een cameo in dit misbaksel van jewelste kregen zullen in hun binnenste ook wel eens gezucht hebben maar uit beleefdheid toch nog eens zijn komen opdraven (in het bijzonder ook voor Nora Tilley (Caroline Van Kersbeke) haar laatste verschijning moest er ééntje door de grote poort zijn geweest) ook al staat het hele verloop er van mijlenver af van al het mooie,charmante én grappige wat zij toen (mee)produceerden.

Want dat is het nu net wat dit gedrocht in zijn gehele totaliteit mist: Humor! In welke vorm dan ook. Dit een komedie durven noemen is hetzelfde als Cara-pils het label "top-kwaliteit" toekennen,er is werkelijk niks grappig aan,een archi-slechte aanéénschakeling van domme getelefoneerde one-liners en verhaallijnen en plots die als los zand aan elkaar hangen,absurde omwentelingen in het scenario,vol pragmatische silicon-valley onzin.Groter kan het contrast met de reeks van toen niet zijn. Bovendien is er ook sprake van een verkeerde type-casting (geen acteurs die al vele jaren met elkaar samen werken,karakters die nét niet genoeg worden uitvergroot om goed uit de verf te komen,geen dialectsprekers die de serie zo bijzonder maakte...) wat het misbruik van dit oer-vlaams pareltje nog extra typerend maakt.

Dit is gewoon een dikke,vette 0 voor Verheyen en de zijnen,dat dit nog 140.000 kijklustigen naar de bioscoop heeft weten te lokken en velen tot op het einde zijn blijven zitten (al was het alleen maar uit respect voor de oude échte collega's) is op zich al een wonder. En nog durven sommige acteurs alsook Verheyen in de kranten janken dat het zoveel meer had moeten worden,die laatste kreeg er zowaar bijna een inzinking van,wel ik kreeg er ééntje uit plaatsvervangende schaamte.

"Aààààààààrg,iël ààààààààrg" zou Den Tientonner zeggen.

Quado Quango schreef:

Gelukkig kan dat nu weer, aangezien de serie sinds enige tijd weer op herhaling te zien is tijdens de middagprogrammering van de VRT.
Ik stel vast dat er nog steeds geen sleet op zit.
Vandaag weer genoten van een geweldige aflevering.

avatar van aburex
Neen, dit is niet wat ik ervan verwacht had. Het doet de originele serie helemaal geen eer aan. De originele serie was een plezier om naar te kijken, maar deze film trekt er in de verste verste niet op. Grappig? Neen
Scenario: nul. De personages moeten doen denken aan de originele, maar daar zijn ze helemaal niet in geslaagd. Het enige leuke vond ik dat Adelbert (zoon va Jomme Dockx) directeur-generaal geworden is.Een teleurstelling. Spijtig voor de originele serie.

Bijzonder slecht vervolg op de legendarische collega's. Zowel het script als de acteurprestages zijn van een betreurend laag niveau, de verfijnde humor van de 'echte collega's is helaas niet aanwezig. Alles wordt op en hoopje gegooid en zit vol met slechte clichés, het deed me denken aan een slechte FC de Kampioenen-film. Ontgoochelend, dit kon veel en veel beter...

avatar van Sergio Leone
Mja.

Veel eer viel met een remake sowieso niet te halen, vrees ik. De serie heb ik nooit gezien, maar ik kan me inbeelden dat voor het publiek van toen deze flauwe komedie een aanfluiting is. Heel erg voorspelbaar, veelal irritant ook in de zaken die er wat bijgetrokken zijn om de tijdsgeest toch duidelijk te maken. Het is allemaal erg gemakkelijk en flauw. Een eigen smoel ontbreekt, maar ik had ook niet anders verwacht van een regisseur die zich de laatste jaren bezig houdt met Kampioenen-films regisseren.