Ozen (2018)

Alternatieve titel: The River

Kazachstan / Polen / Noorwegen

geregisseerd door Emir Baigazin
met Zhalgas Klanov, Eric Tazabekov en Zhasulan Userbayev

Een gezin woont in een afgelegen Kazachs dorp. Er zijn vijf zonen. De oudste, Aslan, wordt de plaatsvervanger van de vader die de leiding heeft over al het werk en de taken delegeert aan zijn jongere broers. Eerlijk als hij is, sympathiseert hij met zijn broers en zussen als ze fouten maken. Op een dag neemt Aslan de kinderen mee naar de rivier. Ze kunnen hun geluk niet op: de rivier is diep genoeg voor een echte duik. Sindsdien is het leven anders. De kinderen worden ijveriger in hun dagelijkse klusjes, terwijl de rivier verandert in het brandpunt van hun leven. Op een dag komt een mystieke bezoeker, Kanat, aan in het dorp. Plotseling is het Kanat met zijn spelcomputer de nieuwe leider. Hij opent de deur naar de buitenwereld. Op een dag neemt Aslan Kanat mee naar de rivier. De stadsjongen verdwijnt en de paradijselijke rivier verandert in plek van verdoemenis. Elke broer gaat er anders mee om. Familiebanden worden op de proef gesteld.

Malick
Honourable Mention: Emir Baigazin’s The River:
Jury remarks: “We were completely absorbed by the singular world this film creates through precise and meticulous craft, breathtaking visuals, and a boldly patient yet engrossing observational style.”
In Venetië (Orizzonti) won Ozen de prijs van beste regisseur. De muziek is overigens erg speciaal.

avatar van eRCee
Enerzijds ontzettend gekunsteld: vooral de statische camera en herhalende elementen zorgen ervoor dat het geheel continu een geensceneerde indruk maakt. Anderzijds vangt de stijl de sfeer van het landschap goed: het kleurgebruik en spel met natuurlijk licht is fraai. Het verhaal van The river kan gezien worden als een parabel over het verlies van onschuld ten gevolge van zowel het opgroeien als de ontmoeting tussen traditie en moderniteit. De film heeft z'n maniertjes en verbergt dat ook niet, maar weet het toch redelijk te laten werken.