• 8.299.791 stemmen

Voetbal Is Oorlog (2018)

Documentaire / Sport | 86 minuten

Genre: Documentaire / Sport

Alternatieve titels: Voetbal Is Oorlog - Het Achilles Drama van Groesbeek / Soccer Is War

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Hans Heijnen

Met onder meer: Eric Meijers, Frans Derks, Huub Stapel

IMDb beoordeling: 7,7 (53)

Plot Voetbal Is Oorlog

Achilles '29 uit Groesbeek is een van de beste amateurclubs van de laatste decennia. Het wist de dorpsrivaliteit te ontvluchten door als eerste amateurclub naar de eerste divisie van het betaald voetbal te promoveren: de Jupiler League. Dat zet kwaad bloed bij de andere vijf amateurvoetbalclubs uit het dorp. Achilles trok een te grote broek aan en dat zal ze berouwen. In het seizoen 2016/­2017 moet Achilles '29, met overwegend de familie Derks aan het roer, dit avontuur zakelijk en sportief gezien tot een goed einde zien te brengen.

Sven Vermant

Deze komt zaterdag op tv.

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1918 berichten

Ben erg benieuwd. Ga vanavond zeker kijken!

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Godverdomme wat een kutkeeper!

Tragikomische documentaire over een provincie club met iets te grote idealen.

Wat daar ook van zij, het is een interessant inkijkje hoe het er aan toe gaat bij het bestuur en in de kleedkamer tijdens de pauze.

Eigenlijk is amateurvoetbal leuker dan profvoetbal.

Ajax&Litmanen1

Morgen even terugkijken. De promo's over de ''kutkeeper'' waren wel geestig.

Sven Vermant

Verwacht dat niet de hele docu maar er zitten nog wel een paar geestige scenes in. De assistent Frans Derks schiet ook nog een paar keer uit zijn slof. Zeker de moeite waard.

avatar van Waku

Waku

Voetbaldocumentaire met wat geinige en hilarische opmerkingen.Met name de scenes met de arme knul van de lokale krant en de discussie met de servische spits zijn wel hoogtepuntjes van deze docu. Een echte oerhollandse voetbalfilm. Kijkt lekker weg in de avond met een biertje en bitterbal. 3*/3.5*

avatar van depri83

depri83

Sterk staaltje luchtfietserij van de weinig sympathiek ogende familie Derks, waar volgens hen iedereen schuld had aan de ondergang behalve zijzelf.

Frans Derks zorgt inderdaad voor een paar hilarische momenten.

Maar Gelderlander is ook schuld!

avatar van mikey

mikey

HAHAHA Geld lenen kost geld

Zo'n triviaal onderwerp zeg, werkelijk nog noot van de club gehoord, laat staan de Treffers. Ik was zelfs vergeten dat Groesbeek bestond. schijnt net over de duitse grens te liggen. Vandaar dat de muzikale score ook duits is. Dat maakt het juist zo interessant niet vanwege de feiten, maar de cultuur die daar leeft. Antropologische kwaliteiten

Meer dan aardig portret over een club in de degradatiezone die er alles aan doet om te overleven, Niet alles schijnt even sjiek te zijn wat daar gebeurt maar wel interessant. Deed me een beetje denken aan een favoriet boek van me Hellas Verona. Leuke banale beelden van dweilende dames, scheldpartijen van assistenten, de knullige emosies. En een schurk, de lokale reporter.

heel okay,

avatar van david bohm

david bohm

Het is toch vaak een bepaald slag volk dat aan de touwtjes trek in het voetbalgebeuren. De familie Derks wordt in deze documentaire bepaald niet in het zonnetje gezet. De trainer lijkt vooral een grote trainer te spelen en hoewel zeer betrokken, blinkt de man niet uit op het communicatieve vlak. Zie de tenenkrommende scene met de Zweeds-Servische spits.

Door het geduld van de maker en de fraaie muzikale omlijsting een aardige document over een turbulente periode in het bestaan van Achilles '29. Wel vanuit een behoorlijk negatieve invalshoek gemaakt, de supporters van Achilles komt niet of nauwelijks aan het woord.

Kut krant. Kút krant!

De promo's van de afgelopen weken wekten natuurlijk al de interesse van velen met het getier en gevloek van trainer Eric Meijers en het uiteindelijke resultaat is echt een bijzonder aangename, pakkende docu over het wel en wee van het rampseizoen van Achilles 2016-2017 toen ze degradeerden uit het betaalde voetbal. Ik moest overigens tijdens het kijken erg denken aan de docu Ajax: Daar Hoorden Zij Engelen Zingen (2000), waar het rampjaar 1999-2000 op prachtig tragische wijze in beeld kwam. Ook een aanrader trouwens.

Ik had bij deze Voetbal is Oorlog door de promo's misschien wat teveel een emotionele achtbaan verwacht, maar dat viel eigenlijk nog wel mee. Tot het einde althans, want toen gingen de emoties aardig overheersen met de naderende degradatie en faillissement in zicht en werden spelers, KNVB en regio-krant De Gelderlander toch flink uitgekafferd door de familie Derks, samen met Eric Meijers de hoofdrolspelers van dit verhaal. Maar ook al kwam die familie soms wat onsympathiek over, ik had er wel respect voor dat ze met hart en ziel voor Achilles werkten. Idem bij Meijers, die een paar hilarische scènes op zijn naam krijgt met de kut keeper, de kut krant en ook zeker het heerlijke gesprek in steenkolen Engels met zijn Zweed-Servische spits die meer honey voor de goal moest zijn. Of was het nou horny?

Alles bij elkaar is het wel een erg fijn en eerlijk kijkje achter de schermen geweest waarbij de emoties alle kanten op vlogen. Ook wel hilarisch om wat van die De Treffers supporters te horen voor wat tegengeluid die hoopten dat Achilles er keihard uit zou vliegen. Of dat vliegtuigje met ''geld lenen kost geld'', haha.

Mooi man. Er zit sowieso genoeg diversiteit in de docu om anderhalf uur om te laten vliegen.

mikey schreef:

HAHAHA Geld lenen kost geld

Zeg! Groesbeek is wel de amateurvoetbalhoofdstad van NL ja!

avatar van mikey

mikey

Ik heb het inmiddels vermomen ja.

you live and learn

avatar van Rodger

Rodger

Prachtige docu over het wel en wee van de een club die dromen waar wilde maken.

Prima muziek, en mooie shots.

Maar vooral die trainer.. die zou zo een rol kunnen vervullen in flodder..

3.5 ***

avatar van Pecore

Pecore

Leuke en bij vlagen ontroerende documentaire over het wel en wee bij een omhooggevallen amateurclub. Wel schandalig hoe die trainer door de makers of verkopers van de documentaire is gebruikt om kijkers te lokken, door die stukjes waarin hij uit z'n vel springt tot in den treure te herhalen. Die man komt nergens meer aan de bak en dat is niet terecht, want hij blijkt gewoon een normale en hardwerkende trainer te zijn.

avatar van de grunt

de grunt

Director's cut vanaf 5 oktober te zien in Lux Nijmegen

Fantastisch dit. Vooral zo enorm herkenbaar als je dit dorp en enkele betrokkenen kent. Het is echt PRECIES zo daar.

Van de eeuwig irritante familie Derks tot de geweldige familie van Arno Arts.

Weet ook zeker dat heel Groesbeek compleet in een deuk ligt om deze docu.

Op het einde de laatste goal nog van Boy tegen de Treffers die mij afgelopen zomer nog alle hoeken van het veld liet zien, kutjong

Overigens ook wel heel erg eens met Dijkshoorn over de tamelijk suffe en hijgerige promotie voor deze docu. Eric Meijers is de meest beschaafde persoon in Voetbal Is Oorlog - Voetbal International

avatar van Quentin

Quentin

Meijers: "And that, and that's what we mean with honey. That what we mean with honey."

Derks: "Niet honey, maar horny."

Meijers: "Horny, horny. Yeah, horny."

Prachtig portret van een louche familie en die schlemiel van een trainer, Eric Meijers. Heb geregeld dubbelgelegen, alleen jammer van de muziekkeuze (en geluidsmix).

avatar van T.O.

T.O.

• 1940 stemmen

Dit is natuurlijk precies wat je wilt, als je een verhaal vertelt over een lokale voetbalclub: dorpsfolklore, kleurrijke types, grootheidswaan en financiële wantoestanden. De documentaire is geen eens zo bijzonder gemaakt, maar de beelden zorgen op zich zelf voor meer dan genoeg hilariteit.

Het koppel Meijers en Derks lijkt wel uit satirisch programma te komen, niet normaal. Mooi ook dat hun onderlinge verhouding precies zo is als Jan Peters vermoedt

Als ze de kleedkamer binnenlopen na die belangrijke verliespartij: de sneue 'kut'keeper vraagt of de camera's nu een keertje uitmogen, waarop Derks hem toesnauwt: "hou jij godverdomme eerst eens een bal tegen! . Prachtig

Sven Vermant

Gelderlander is ook schuld!

avatar van mnrk

mnrk

De familie Derks....

Een heerlijke documentaire van Hans Heijnen...

De promo via VI was natuurlijk super en dan wil/moet je deze gewoon kijken, de manier waarop alles gebracht wordt werkt gewoon prima en zorgt ook nog eens voor een leuke/frisse documentaire...

De sterren van deze documentaire zijn toch wel de trainer en zijn assistent ...

En dat allemaal met de muziek van Rammstein

avatar van TMP

TMP

Onderhoudende documentaire over het avontuur van dorpsclub Achilles '29 in de Jupiler League. Vele facetten komen aan bod, waaronder de verhoudingen in het dorp Groesbeek, de rivaal De Treffers, de invloedrijke familie Derks en trainer Meijers. Dat levert enkele hilarische fragmenten op, maar over de gehele linie is het een evenwichtig verhaal. Minpunt is de bij tijd en wijlen weinig passende en te nadrukkelijk aanwezige muziek.

stinissen (crew films & series)

Kut keeper.......

avatar van bart007bond

bart007bond

Die man heeft een briljante woordenschat ??.

Ga deze wel kijken, de teaser op YouTube erg grappig.

avatar van Toontje G

Toontje G

Meer een komedie dan een docu. Haha, je blijft lachen. Die Derks en Meijers moeten zich toch eens flink achter de oren krabben hoe ze zich zelf belachelijk maken op tv. Wel lachwekkend. En nu weten we ook de reden waarom het zo slecht gaat. Het licht voor een groot deel aan de Gelderlander en aan de k.t keeper.

avatar van N00dles

N00dles

Aardige docu over de amateurclub Achilles'29 uit Groesbeek met de Familie Derks aan het roer, die er niet bepaald mooi op staan. Je kan ze niet verwijten dat ze geen passie hebben voor hun club, maar wat een vervelende kutmensen zijn dat zeg, voorzitter Harrie Derks voorop.

Niet zozeer de matige sportieve resultaten staan in de weg van hun succes, maar vooral het financiële gerommel en het zich niet aan KNVB-afspraken houden, waardoor uiteindelijk degradatie uit de Jupiler League boven hun hoofd hangt.

Vooral in het oog springend zijn scènes waarin trainer Eric Meijers en zijn evenzo nare assistent Frans Derks uit hun slof springen op het veld en in de kleedkamers.

Tegelijk laat de docu ook de treurige zwarte kant zien van amateurvoetbalclubs. Het bestuurlijke gesteggel met geld, de strijd om die paar punten elke wedstrijd, de ijdele hoop om vooruit te komen in het betaald voetbal, het falen, de teleurstelling die ermee gepaard gaat. En dan te bedenken dat je dan maar een betekenisloos clubje uit een nikszeggend dorpje bent.

De bekendste fragmenten zijn ook meteen de leukste fragmenten, en 86 minuten is wat aan de lange kant, maar ik heb me er wel mee vermaakt.

N00dles schreef:

Ze komen de laatste weken geregeld in het nieuws als eigenaar van de grond waar de club op staat, die ze niet meer willen delen met de club door grote ruzie. Het is tragisch en grappig tegelijk.

Eigenlijk zou er een Voetbal is Oorlog 2 moeten volgen

'Achilles-familie' Derks zet waakhonden in: 'Eigen bewaking was noodzakelijk'

avatar van tbouwh

tbouwh

Documentaire bleek nog online te staan. Met ''that is what I mean with honey'', Braziliaanse vlaggen, ''anders niets, gewoon kut'' en Barber's Adagio for Strings als aangezette strijker-soundtrack van een lijdensweg. Een bizarre serie taferelen. Jammer van een x aantal gekunstelde momenten/regiekeuzes (ik denk bijvoorbeeld aan de geforceerde enscenering van een scène met de dorpsbewoners) en het muziekgebruik. Er had veel meer in de film an sich gezeten - nu dus vooral een licht verbijsterende kijkbeurt.

Ajax&Litmanen1

Harry Derks gaat lekker...

Dan is wat voetbalgezeik nog iets kleinschaligs.

avatar van ZAP!

ZAP!

De meesten hier kunnen hier wel mee lachen, en da's misschien ook maar beter.

Wat een grote bak triestigheid was dit.

Ik wist het eigenlijk wel een beetje van vroeger, maar kon het niet laten dit even uit te kijken toen het vanmiddag zo toevallig voorbij kwam.

Moet ik er dan een voldoende aan geven of juist niet?