Voetbal Is Oorlog (2018)

Alternatieve titels: Voetbal Is Oorlog - Het Achilles Drama van Groesbeek | Soccer Is War

Nederland
Documentaire / Sport

geregisseerd door Hans Heijnen
met Eric Meijers, Frans Derks en de stem van Huub Stapel

Achilles '29 uit Groesbeek is een van de beste amateurclubs van de laatste decennia. Het wist de dorpsrivaliteit te ontvluchten door als eerste amateurclub naar de eerste divisie van het betaald voetbal te promoveren: de Jupiler League. Dat zet kwaad bloed bij de andere vijf amateurvoetbalclubs uit het dorp. Achilles trok een te grote broek aan en dat zal ze berouwen. In het seizoen 2016/­2017 moet Achilles '29, met overwegend de familie Derks aan het roer, dit avontuur zakelijk en sportief gezien tot een goed einde zien te brengen.

Teaser

avatar van Flat Eric
Godverdomme wat een kutkeeper!

Tragikomische documentaire over een provincie club met iets te grote idealen.
Wat daar ook van zij, het is een interessant inkijkje hoe het er aan toe gaat bij het bestuur en in de kleedkamer tijdens de pauze.
Eigenlijk is amateurvoetbal leuker dan profvoetbal.

avatar van david bohm
Het is toch vaak een bepaald slag volk dat aan de touwtjes trek in het voetbalgebeuren. De familie Derks wordt in deze documentaire bepaald niet in het zonnetje gezet. De trainer lijkt vooral een grote trainer te spelen en hoewel zeer betrokken, blinkt de man niet uit op het communicatieve vlak. Zie de tenenkrommende scene met de Zweeds-Servische spits.
Door het geduld van de maker en de fraaie muzikale omlijsting een aardige document over een turbulente periode in het bestaan van Achilles '29. Wel vanuit een behoorlijk negatieve invalshoek gemaakt, de supporters van Achilles komt niet of nauwelijks aan het woord.

avatar van Ajax&Litmanen1
Kut krant. Kút krant!

De promo's van de afgelopen weken wekten natuurlijk al de interesse van velen met het getier en gevloek van trainer Eric Meijers en het uiteindelijke resultaat is echt een bijzonder aangename, pakkende docu over het wel en wee van het rampseizoen van Achilles 2016-2017 toen ze degradeerden uit het betaalde voetbal. Ik moest overigens tijdens het kijken erg denken aan de docu Ajax: Daar Hoorden Zij Engelen Zingen (2000), waar het rampjaar 1999-2000 op prachtig tragische wijze in beeld kwam. Ook een aanrader trouwens.

Ik had bij deze Voetbal is Oorlog door de promo's misschien wat teveel een emotionele achtbaan verwacht, maar dat viel eigenlijk nog wel mee. Tot het einde althans, want toen gingen de emoties aardig overheersen met de naderende degradatie en faillissement in zicht en werden spelers, KNVB en regio-krant De Gelderlander toch flink uitgekafferd door de familie Derks, samen met Eric Meijers de hoofdrolspelers van dit verhaal. Maar ook al kwam die familie soms wat onsympathiek over, ik had er wel respect voor dat ze met hart en ziel voor Achilles werkten. Idem bij Meijers, die een paar hilarische scènes op zijn naam krijgt met de kut keeper, de kut krant en ook zeker het heerlijke gesprek in steenkolen Engels met zijn Zweed-Servische spits die meer honey voor de goal moest zijn. Of was het nou horny?

Alles bij elkaar is het wel een erg fijn en eerlijk kijkje achter de schermen geweest waarbij de emoties alle kanten op vlogen. Ook wel hilarisch om wat van die De Treffers supporters te horen voor wat tegengeluid die hoopten dat Achilles er keihard uit zou vliegen. Of dat vliegtuigje met ''geld lenen kost geld'', haha.
Mooi man. Er zit sowieso genoeg diversiteit in de docu om anderhalf uur om te laten vliegen.

Fantastisch dit. Vooral zo enorm herkenbaar als je dit dorp en enkele betrokkenen kent. Het is echt PRECIES zo daar.
Van de eeuwig irritante familie Derks tot de geweldige familie van Arno Arts.
Weet ook zeker dat heel Groesbeek compleet in een deuk ligt om deze docu.

Op het einde de laatste goal nog van Boy tegen de Treffers die mij afgelopen zomer nog alle hoeken van het veld liet zien, kutjong

Overigens ook wel heel erg eens met Dijkshoorn over de tamelijk suffe en hijgerige promotie voor deze docu. Eric Meijers is de meest beschaafde persoon in Voetbal Is Oorlog - Voetbal International

avatar van Quentin
Meijers: "And that, and that's what we mean with honey. That what we mean with honey."
Derks: "Niet honey, maar horny."
Meijers: "Horny, horny. Yeah, horny."

Prachtig portret van een louche familie en die schlemiel van een trainer, Eric Meijers. Heb geregeld dubbelgelegen, alleen jammer van de muziekkeuze (en geluidsmix).

Dit is natuurlijk precies wat je wilt, als je een verhaal vertelt over een lokale voetbalclub: dorpsfolklore, kleurrijke types, grootheidswaan en financiële wantoestanden. De documentaire is geen eens zo bijzonder gemaakt, maar de beelden zorgen op zich zelf voor meer dan genoeg hilariteit.

Het koppel Meijers en Derks lijkt wel uit satirisch programma te komen, niet normaal. Mooi ook dat hun onderlinge verhouding precies zo is als Jan Peters vermoedt

Als ze de kleedkamer binnenlopen na die belangrijke verliespartij: de sneue 'kut'keeper vraagt of de camera's nu een keertje uitmogen, waarop Derks hem toesnauwt: "hou jij godverdomme eerst eens een bal tegen! . Prachtig

TMP
Onderhoudende documentaire over het avontuur van dorpsclub Achilles '29 in de Jupiler League. Vele facetten komen aan bod, waaronder de verhoudingen in het dorp Groesbeek, de rivaal De Treffers, de invloedrijke familie Derks en trainer Meijers. Dat levert enkele hilarische fragmenten op, maar over de gehele linie is het een evenwichtig verhaal. Minpunt is de bij tijd en wijlen weinig passende en te nadrukkelijk aanwezige muziek.

avatar van N00dles
Aardige docu over de amateurclub Achilles'29 uit Groesbeek met de Familie Derks aan het roer, die er niet bepaald mooi op staan. Je kan ze niet verwijten dat ze geen passie hebben voor hun club, maar wat een vervelende kutmensen zijn dat zeg, voorzitter Harrie Derks voorop.
Niet zozeer de matige sportieve resultaten staan in de weg van hun succes, maar vooral het financiële gerommel en het zich niet aan KNVB-afspraken houden, waardoor uiteindelijk degradatie uit de Jupiler League boven hun hoofd hangt.

Vooral in het oog springend zijn scènes waarin trainer Eric Meijers en zijn evenzo nare assistent Frans Derks uit hun slof springen op het veld en in de kleedkamers.

Tegelijk laat de docu ook de treurige zwarte kant zien van amateurvoetbalclubs. Het bestuurlijke gesteggel met geld, de strijd om die paar punten elke wedstrijd, de ijdele hoop om vooruit te komen in het betaald voetbal, het falen, de teleurstelling die ermee gepaard gaat. En dan te bedenken dat je dan maar een betekenisloos clubje uit een nikszeggend dorpje bent.

De bekendste fragmenten zijn ook meteen de leukste fragmenten, en 86 minuten is wat aan de lange kant, maar ik heb me er wel mee vermaakt.