Nureyev (2018)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door David Morris en Jacqui Morris
met Grace Jabbari, Lucia Lacarra en Jordan Kennedy

Deze documentaire brengt het buitengewone leven van Rudolf Nureyev in beeld, de beroemde mannelijke danser die uitgroeide tot popcultuuricoon van zijn tijd. De documentaire schetst de periode tussen het eenvoudige begin van zijn carrière tot het moment waarop hij overliep naar het westen, een gebeurtenis die de hele wereld choqueerde. De film geeft niet alleen een beeld van de man zelf, maar ook van de tijd waarin hij leefde, met aandacht voor de politieke spanningen tussen Rusland en het westen, en de belangrijke rol die Nureyev speelde als cultureel en globaal fenomeen. De documentaire combineert nooit eerder vertoond beeldmateriaal, originele filmmuziek van de componist Alex Baranowski met een reeks moderne dansscènes in een regie van Russell Maliphant, voormalig danser bij het Royal Ballet.

• Vanaf 30 mei in de bioscoop

avatar van badfans69
Op 21 & 24 februari 2019 te zien in een aantal bioscopen in België
Docu: Nureyev | Kinepolis

avatar van mrklm
Niet al te diepgravende biografische documentaire over de legendarische Russische balletdanseres Rudolf Nureyev. Behandelt netjes zijn extreem armoedige jeugd, de letterlijk en figuurlijk loodzware reis naar Leningrad waar hij uitgroeide tot de beste Russische balletdanser van zijn generatie, zijn besluit om over te lopen naar het vrije Westen in Parijs, zijn rivaliteit en vriendschap met Erik Bruhn, zijn succesvolle samenwerking met prima ballerina Margot Fonteyn en zijn strijd tegen AIDS. Regisseurs David en Jacqui Morris tonen geen pratende hoofden maar maken gebruik van geluidsopnames van interviews. Visueel is deze film echter een puinhoop en lijkt het op een samenraapsel van momenten uit verschillende documentaires. Dit werkt het beste wanneer het reconstructies in de vorm van modern ballet combineert met op de achtergrond geprojecteerde filmbeelden. De regisseurs wenden zich echter ook tot propagandafilms, oud archiefmateriaal en fragmenten uit TV-shows als Parkinson, maar je krijgt zelden de tijd om de beelden op je in te laten werken waardoor je de draad gemakkelijk kwijt raakt.