Nureyev (2018)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door David Morris en Jacqui Morris
met Grace Jabbari, Lucia Lacarra en Jordan Kennedy

Deze documentaire brengt het buitengewone leven van Rudolf Nureyev in beeld, de beroemde mannelijke danser die uitgroeide tot popcultuuricoon van zijn tijd. De documentaire schetst de periode tussen het eenvoudige begin van zijn carrière tot het moment waarop hij overliep naar het westen, een gebeurtenis die de hele wereld choqueerde. De film geeft niet alleen een beeld van de man zelf, maar ook van de tijd waarin hij leefde, met aandacht voor de politieke spanningen tussen Rusland en het westen, en de belangrijke rol die Nureyev speelde als cultureel en globaal fenomeen. De documentaire combineert nooit eerder vertoond beeldmateriaal, originele filmmuziek van de componist Alex Baranowski met een reeks moderne dansscènes in een regie van Russell Maliphant, voormalig danser bij het Royal Ballet.

• Vanaf donderdag 30 mei in de bioscoop

avatar van badfans69