Closing Gambit: 1978 Korchnoi versus Karpov and the Kremlin (2018)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Alan Byron
met Garry Kasparov, Anatoli Karpov en Viktor Korchnoi

Nadat Bobby Fischer in 1972 Boris Spasski versloeg op het WK schaken, waren de Sovjets erop gebrand om de titel te heroveren, en wel door de inzet van Anatoli Karpov, een trouw lid van de Communistische Partij. Fischer weigerde zijn titel te verdedigen en dus won Karpov. Zijn eerste titelverdediging was dan weer tegen Viktor Korchnoi, een criticus van het Sovjetregime en bekende overloper sinds 1976. Terwijl de rivalen hun strijd beslechten op het schaakbord, woedt achter de schermen een psychologische oorlog met KGB-agenten, doodsbedreigingen, gecodeerde yoghurt en een vreemde sekte tegen wie een klacht liep wegens moord.

avatar van Graaf Machine
In Film > Nieuws > Closing Gambit (2018):

Geen idee of dit al in een topic staat (ik kan het niet vinden), maar mijn liefhebberij dus post ik het.
Het schijnt dat er weer een film (documentaire) over schaken op stapel staat: Closing Gambit: Closing Gambit (2018) Official Trailer - YouTube.
Zoiets trekt altijd mijn interesse.

avatar van Aapje81
Morgenavond op Canvas om 21.40 uur. Ben ook een schaakliefhebber.

avatar van the hustler
'Closing gambit: 1978 - Korchnoi versus Karpov and the Kremlin'
Schitterende docu. 3,5 sterren. Gaat over het WK schaken van 1978 en focust vooral op de psychologische oorlogsvoering tussen de twee finalisten en de invloed van het Kremlin. De gehate overloper Kortsjnoi tegen KGB-lieveling Karpov. Verwacht geen ingewikkelde schaakpatronen, dus ook voor niet-schaakliefhebbers gemakkelijk te volgen. Geweldig relaas over wat er naast het schaakbord zo allemaal gebeurde.

avatar van Metalfist
Schaken en de USSR

Een tijd geleden (alweer 7 jaar geleden blijkbaar) keek ik eens op goed geluk naar Bobby Fischer against the World (2011) en dat bleek een erg vermakelijke documentaire te zijn. Het ontketende mijn voorliefde voor schaken en hoewel ik nog altijd een beginner ben, blijf ik wel gefascineerd door het spelletje. Geen idee wat ik van deze documentaire moest verwachten, maar de combinatie van schaken en Rusland (wat blijft dat toch een fascinerend land) leek me wel eens de moeite te kunnen zijn. De korte inhoud leek ook wat aan te sluiten aan Bobby Fischer dus ik was hier wel benieuwd naar.

Al biedt de documentaire weinig informatie over Fischer trouwens, maar dat is ergens logisch aangezien zijn weigering om de titel te verdedigen eigenlijk de inleiding is van deze documentaire. Wat volgt is een boeiend relaas over twee Russen die elkaars evenknie zijn en de psychologische spelletjes die er rond draaien. Soms erg hallucinant om te zien (die parapsycholoog!) maar hier en daar verliest regisseur Alan Byron wel wat zijn focus. Je moet bekend zijn met de schakers uit eind jaren '70 om echt volledig te kunnen volgen maar wat het merkwaardigste is, is dat hij er in slaagt om sympathie op te wekken voor zowel Korchnoi alsook voor Karpov. Eeuwig zonde ook dat Korchnoi overleed voordat deze documentaire gemaakt werd. Nu zijn de gesprekken met onder andere Kasparov wel de moeite waard, maar ik had graag gehad dat Karpov en Korchnoi hier allebei hun medewerking aan hadden kunnen verlenen. Nu lijkt Karpov soms de enige waarheid in pacht te hebben en er zijn natuurlijk altijd twee kanten aan een verhaal.

Een terugblik op een tijdperk dat nooit meer gaat terugkomen. Een beetje zoals met de formule 1 precies, die sport is ook minder flitsend geworden nadat ze - terecht - de veiligheid een serieus pak hebben opgeschroefd. De achtergrond van het communisme en de USSR is ondertussen ook verdwenen, de matchen zijn eenvoudiger geworden en er zijn niet meer echt van die spraakmakende grootmeesters. Bijzonder interessant om eens te zien in ieder geval.

Dikke 3.5*